Teksti Thea Ekholm
Seuraavat kesäolympialaiset järjestetään vuoden 2024 heinä-elokuussa Pariisissa. Mukana kisoissa on tietenkin Suomen purjehdusmaajoukkue, yksi mitalitoivoista. Yksi joukkueen sponsoreista on Helly Hansen, yritys, jonka juuret ovat Norjassa ja joka tunnetaan nimenomaan laadukkaista purjehdustakeistaan.
– Olemme erittäin ylpeitä yhteistyöstä purjehdusmaajoukkueen kanssa. Joukkueen näkymät Pariisin kisojen suhteen ovat hyvät, kun kaksi maapaikkaakin on jo hankittu. Tällä kertaa Suomen maajoukkueen lisäksi Kanadan ja Norjan joukkueet ovat mukana olympiamallistomme tuotekehityksessä, Helly Hansenin Suomen ja Baltian myyntijohtaja Kai Kantanen kertoo.
Helly Hansen on aina panostanut sponsorointiin ja urheilumarkkinointiin. Tärkeitä lajeja purjehduksen lisäksi on alppihiihto.
– Brändin näkyvyyden kannalta myös maastohiihto on ollut meille Suomessa merkityksellinen. Kesäolympialaisissa purjehdus on yksi Suomen perinteisistä menestyslajeista ja talvilajeissa se on maastohiihto. Helly Hansenilla on aina uskottu sponsorointiin ja urheilumarkkinointiin, sillä menestys tuo mukanaan näkyvyyttä. Vaateyhteistyö Suomen maastohiihdon maajoukkueen kanssa toi Lahden MM-kisoista ja Olympialaisista huikeaa näkyvyyttä, Kantanen lisää.
Tuotekehitysyhteistyön lisäksi Helly Hansen käyttää urheilijoita muun muassa mallistojen esittelyssä ja PR-tapahtumissa. Lisäksi urheilijat tuovat brändille näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa.
Sporttikauppaan iski vauhtisokeus
Tunnettuudestaan huolimatta Helly Hansenia ovat tänä vuonna kohdanneet samat ongelmat kuin muutakin urheilukauppaa. Inflaatio on leikannut kuluttajien ostovoimaa, eikä kauppa ole käynyt entiseen tahtiin.
– Viime vuosi oli meille myynnillisesti erittäin hyvä. Tänä vuonna ollaan Suomen osalta viime vuotta selvästi perässä. Baltiassa tilanne on hiukan parempi, Kantanen kertoo.
Kantasen mukaan sporttikauppaan – niin tavarantoimittajiin kuin vähittäiskauppaankin – iski jonkinlainen vauhtisokeus, eikä osattu ennakoida sitä, ettei myynti tänä vuonna pysy samalla tasolla.
– Matkustaminen vapautui ja ihmiset lähtivät reissuun. Lisäksi on kova inflaatio ja Ukrainan sota. Monia asioita samaan aikaan, joita emme pysty hallitsemaan. Myös sää vaikuttaa aina sporttikauppaan. Uskon kuitenkin, että jollain aikajänteellä tilanne normalisoituu.
Kohonneet materiaalikustannukset ovat pakottaneet osan brändeistä karsimaan mallistojaan. Helly Hansenin tuotevalikoiman mallistorakenteen ansioista karsintaa ei ole tarvinnut tehdä.
– Meillä mallisto esimerkiksi suojaavien ja vedenpitävien kuoritakkien osalta rakentuu niin, että kuluttaja voi valita hyvän, paremman tai kaikista parhaan takin. Kategorisointi perustuu tuotteen teknisyyteen eli miten hyvin ja missä olosuhteissa takki pitää kuivana. Tämä vaikuttaa tietenkin tuotteen hintaan. Eniten hintapaineita on edullisimmissa tuotteissa, mutta meidän mallistossamme niiden osuus on pieni.
Kai Kantanen aloitti Helly Hansenin myyntijohtajana Suomessa vuonna 2007. Suurin muutos sporttikaupassa on 15 vuoden aikana hänen mukaansa tapahtunut myytävien mallistojen laajuudessa.
– Markkina on polarisoitunut ja mallistot, joita Suomessa myydään, ovat kaventuneet. Tavoitteena on saada pienemmästä mallimäärästä enemmän tehoja irti. Suomi on pieni markkina, jossa on äärimmäisen kova kilpailu niin kotimaisten kuin kansainvälisten brändien kesken. Mieluusti myisimme laajempaa mallistoa.
Kuluttajien painotukset ovat muuttuneet vuosien saatossa
– Nykyään kuluttajat ovat erittäin tietoisia siitä, mitä hakevat. He tekevät taustatyön hyvin. Suomalainen kuluttaja on edelleen myös hyvin hintatietoinen.
Sen sijaan sporttialalla paljon puhuttu vastuullisuus ei ole kuluttajia toistaiseksi kiinnostanut odotetulla tavalla. Toki ikäluokkien välillä on eroja, ja erityisesti nuorille tuotteen vastuullisuudella on nykyään enemmän merkitystä kuin hinnalla.
– Liityimme jo vuonna 2008 vastuullisten tekstiilien bluesign-järjestelmään ja ensimmäinen Ecolab-mallistomme ilmestyi silloin. Ei se kauheasti kiinnostanut ketään. Nykyään nämä asiat ovat toki jo myyntiargumentteja. Helly Hansen elää luonnosta, joten meille tällaiset asiat ovat luonteva osa toimintaa, ihan kuten tuotteidemme vedenpitävyys.
Vastuullisuus näkyy myös innovatiivisista materiaaleista ja teknisistä ratkaisuista tunnetun Helly Hansenin tuotekehitystyössä. Yritys on esimerkiksi lanseerannut markkinoiden ensimmäisen vedenpitävän ja hengittävän kalvomateriaalin, joka on täysin kemikaaliton.
– Esimerkiksi Helly Hansenin Stay Dry -teknologiaa hyödyntävien teknisten alusasujen valmistuksessa on käytössä vedetön värjäystapa, jonka ansioista pelkästään vuonna 2021 säästettiin 6 miljoonaa litraa vettä, 100 tonnia kemikaaleja ja 300 tonnia hiilidioksidia. Pyrimme joka vuosi tuomaan markkinoille joko uuden materiaalin tai teknisen ratkaisun.
Vuonna 2020 Helly Hansen avasi ensimmäisen oman myymälänsä Suomessa. Kyseessä on Helsinki Outletissa sijaitseva brändin outlet-myymälä. Kauppa on siellä käynyt hyvin, mutta kansainväliset asiakkaat puuttuvat vielä osittain.
– Aasialaiset asiakkaat ovat pikkuhiljaa palaamassa. He ovat meille hyvä asiakasryhmä, sillä tuotteidemme saatavuus on Aasian suunnalla pienempää, eli heidän kannattaa tulla tänne ostoksille. Venäläiset asiakkaat tietenkin puuttuvat kokonaan, joten tällä hetkellä myymälä pyörii pääsääntöisesti kotimaisten asiakkaiden varassa.
Monista sporttikaupan haasteista huolimatta Kai Kantanen katsoo tulevaisuuteen positiivisin mielin.
– Hyvinvoinnista on tullut trendi, ja se palvelee sporttikauppaa, Kai Kantanen sanoo.
- Norjalainen, vuonna 1877 perustettu Helly Hansen tunnetaan taidostaan yhdistää tekniset ominaisuudet ja tyylikäs design tuotteiksi, jotka toimivat haastavissa olosuhteissa eri puolilla maapalloa.
- Helly Hansen on maailmanlaajuinen markkinajohtaja purjehdusvaatteissa ja heidän lasketteluvaatteitaan käyttää yli 55 000 ammattilaista yli 200 hiihtokeskuksessa.
- Lisäksi Helly Hansen tekee yhteistyötä vuoristo-oppaiden kanssa ja vaatettaa hiihtolajien maajoukkueita ja olympiatason urheilijoita.
- Helly Hansenin vaatteita ja kenkiä myydään yli 40 maassa.
- 1960-luvulla yritys kehitti ensimmäisen fleece-kankaan, ja 1970-luvulla vuorossa oli ensimmäinen tekninen kerrastomateriaali Lifa® Stay Dry. Yrityksen muita innovaatioita ovat patentoitu H2Flow-teknologia, joka säätää lämpöä sekä markkinoiden ensimmäinen kemikaalivapaa kalvomateriaali Lifa infinity Pro.