Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

ISPO Outdoor lähes tuplasi näyttelytilansa – paikka kansainvälisenä ulkoilualan huipputapahtumana lunastettu

Ulkoilualan ammattitapahtuma ISPO Outdoor järjestettiin Münchenissä nyt toista kertaa koronapandemian jälkeen. Edelliseen vuoteen verrattuna tapahtuma on kasvanut valtavasti. Kaikki messujen 35 000 neliömetriä näyttelytilaa sisällä ja ulkona oli loppuunmyyty.

 

Suurin osa kasvusta tuli ulkomailta ja uusia näytteilleasettajia saapui erityisesti Yhdysvalloista ja Kiinasta. Niinpä messujen kansainvälisten näytteilleasettajien osuus kasvoi 15 prosenttia, ollen kaiken kaikkiaan 83 prosenttia. Suurimmat näytteilleasettajamaat olivat Kiina, Saksa, Yhdysvallat ja Skandinavia.

Myös näytteilleasettajien kokonaismäärä kasvoi viime vuoden 310:stä 661:een. Lisäksi ISPO Outdoor houkutteli paikalle noin 9 000 messuvierasta 88 eri maasta.

– Olemme suorastaan typertyneet outdoor-yhteisön reaktioon, joka on todella ottanut tapahtuman omakseen. Myimme näyttelytilaa lähes kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna, alan tärkeät toimijat palasivat mukaan tapahtumaan, ja myös uusia brändejä oli mukana. Tämä osoittaa sen, että olemme oikealla tiellä, ISPO Münchenin ja ISPO:n Outdoorin näyttelyjohtaja Lena Haushofer sanoo.

 

ISPO Outdoorissa oli paikalla myös vastikään Partioaitan toimitusjohtajaksi nimitetty Markus Mäkinen, jonka mukaan ammattimessuille on edelleen tarvetta.

– Messuja ehdottomasti tarvitaan sekä jälleenmyyjien että brändien osalta. Tämä on ainoa paikka, missä uutuustuotteisiin voi tutustua omaehtoisesti. Kun tulee messuille, on varannut ajan niille ja silloin on avoimin mielin valmis vastaanottamaan tietoa uusista tuotteista, Mäkinen toteaa.

Messuilla pääsee Mäkisen mukaan perehtymään tuotteisiin paremmin, eivätkä kiinnostavat uutuudet huku arjen kiireessä sähköpostin syövereihin.

– Korona-aika osoitti, että homma toimii myös etäyhteyksillä, mutta silloin huomion herättäminen on paljon vaikeampaa. Kiireisessä arjessa sähköpostilla saapuviin viesteihin ei aina ehdi keskittyä. Katalogit tulee vilkaistua, mutta niihin ei välttämättä ehdi perehtyä.

Markus Mäkinen toivoo, että messuille osallistuisi vieläkin enemmän tavarantoimittajia, sillä omien ammattimessujen olemassaolo on tärkeää koko toimialalle.

– Messujen rooli on tärkeä monella tapaa. Esimerkiksi kohtaamiset sekä ulkopuolisten että oman tiimin kanssa ovat tärkeitä. Partioaittakin on osa isompaa konsernia, joten tapaamiset emoyhtiön edustajien kanssa ovat oleellisia.

 

Tamperelainen Sukkamestarit on Scandinavian Outdoor Groupin uusia suomalaisjäseniä. ISPO Outdoorissa yritys esitteli merinovillasta valmistettuja Uphill sport -sukkia.

– Ständimme sijainti ihan Scandinavian Outdoor Groupin baarin vieressä oli loistava. Olemme saaneet pitkälti yli 60 uutta potentiaalista asiakasta, tehtaan johtaja Jani Tarkki kertoo.

Tarkin mukaan sukat ovat urheilukaupoille helppo lisämyyntituote, ja merinovilla on mahtava materiaali.

– Vastuullisuus kiinnostaa asiakkaita. Sukkamestarit on maailman ensimmäinen sukkatehdas, joka on sertifioitu Nativan merinovillan vastuullisuus- ja jäljitettävyysohjelmaan jo vuonna 2020.

Sukissa olevan QR-koodin avulla kuka tahansa voi tutustua materiaalin alkuperään. Sukkamestareiden merinovilla tulee La Magdalenan tilalta Uruguaysta.

Sukkamestareiden liiketoiminta on kehittynyt private label -tuotteiden valmistajasta oman brändin tuotteiden myymiseen. Aikaisemmin yrityksen valmistuksesta 80 prosenttia oli muiden brändien sukkia ja 20 prosenttia omaa tuotantoa. Nykyään luvut ovat toisin päin.

 

Ensimmäistä kertaa messuilla oli mukana suomalainen Wolmark, joka valmistaa tuotteita alpakan villasta. Sillä oli osasto ISPO Brand New start up -osiossa messujen ulkoalueella.

– Ensimmäinen kerta omalla ständillä ISPO-messuilla on kyllä ollut huikea kokemus. Oli hienoa huomata, kuinka jälleenmyyjät ymmärsivät argumenttimme alpakan villan ja merinovilla välillä. Monia kehitysideoitakin tuli, sillä aina löytyy parannettavaa, Teemu Pinomäki toteaa.

ISPO:n Brand New -konsepti sopi hyvin Wolmarkin tarpeisiin.

– Brand New -konsepti tarjoaa kaltaisillemme ensikertalaisille huokean mahdollisuuden osallistua messuille. Seuraava ständi onkin buukattu ISPO:n päätapahtumaan marraskuussa. Nähdään siellä uusin kujein, Pinomäki sanoo.

 

Halti oli avannut uuden showroomin MOC:ssa, eikä yrityksellä tällä kertaa ollut erillistä ständiä varsinaisen tapahtuman näyttelyalueella. Erityistä kiinnostusta messuvieraiden keskuudessa herättivät Haltin Outdoor lifestyle -mallisto sekä Easy hike -tuotteet, jotka ovat sekä teknisesti suosituskykyisiä että hyvän näköisiä. Lisäksi esillä oli Haltin uusi telttamallisto.

Haltin toimitusjohtaja Aki Kuusilehdon ja vientijohtaja Mikko Savolaisen mukaan Saksan markkinat vetävät tällä hetkellä hyvin ja Haltin tuotteita myydään jo esimerkiksi Berliinin keskustassa ja Unterwegs -ketjussa, jolla on Saksassa 22 kivijalkamyymälää ja verkkokauppa.

 

Vaude oli näyttävästi esillä ISPO:ssa, sillä brändillä oli näyttelyhallissa isohko osasto, showroom yläkerrassa ja teltat esillä ulkonäyttelyssä. Vauden Suomen agentuuria vetävän Mika Kuusimäen mukaan messujen ajankohta on hankintojen kannalta hyvä, mutta näytteiden saaminen tällä aikataululla on osalle yrityksistä haastavaa.

– Ensimmäisten ostojen deadline on juhannuksena ja toinen heinäkuussa, mutta kauppiaat tekisivät mielellään ennakkonsa vasta elokuussa. Silloin he olisivat nähneet, mitä on käynyt kaupaksi tänä kesänä, Mika Kuusimäki kertoo.

 

Nopeasti kehittyvän outdoor-markkinan vaatimukset omaa ammattitapahtumaa kohtaan kasvavat vauhdilla. Niinpä Messe München ja European Outdoor Group ovat päättäneet siirtää ISPO Outdoorin takaisin Riemin messukeskukseen vuonna 2024.

– Odotamme jo innolla OutDoor by ISPO 2024 -tapahtumaa Riemissä, jossa enemmän tilaa ja mahdollisuuksia, Lena Haushofer toteaa.

 

Seuraava ISPO Outdoor -tapahtuma järjestetään 3.-5.6.2024.

 

Teksti Hanna-Liisa Erkheikki ja Thea Ekholm

Kuvat Hanna-Liisa Erkheikki ja ISPO

Jaa uutinen