Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Muoti- ja urheilukauppa ry huolestunut uudesta kriisistä

Korona pandemia alkoi muoti- ja urheilukaupoissa äkkipysähdyksellä kaksi vuotta sitten. Nyt elpyvää kuluttamista varjostaa hintojen nousu. Kuluttajien luottamuksen notkahdus jäänee muodin ja urheilun hankintojen osalta väliaikaiseksi.

Urheilukauppa kuului pandemia-ajan voittajiin.

Urheilukauppa hyötyi, kun pyöräily, golf, talviurheilu, retkeily jne saivat kasvuvoimaa ja kun ulkomaanmatkailu oli jäissä. Urheilukauppa on kasvanut pandemian aikana noin 14,2 % eli 180 milj euroa. Muotikauppa on edelleen 14 % koronaa edeltävän tason alapuolella.

”Urheilun ja ulkoilun tuotteiden kysynnän vilkkaan kysynnän ennustetaan jatkuvan. Varsinkin välineiden saatavuus hidastaa kysyntää, vaikka hinnat nousevat”, toteaa toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä

Koronakriisi iski pahiten muodin kivijalkakauppaan

Kahdessa vuodessa korona leikkasi suomalaisten kenkä ja vaatehankinnoista 450 milj. euroa. Pahin pudotus tuli koronan ensimmäisenä vuonna lähes 700 miljoonaa euroa, josta siis viime vuoden syksyllä jo osin toivuttiin.

Vaatteiden ostot ovat kahdessa vuodessa vähentyneet 366 milj. euroa ja kenkäostokset 84 milj. euroa.

Vaatteiden ja kenkien verkko-ostokset kasvoivat koronan aikana + 29 % eli 145 miljoonalla eurolla. Suomalaiset suosivat verkko-ostoksissaan nimenomaan ostoksia Suomesta. Suomen sisältä vaatteiden ja kenkien verkkokauppa kasvoi korona-aikana +114%, kun esim. EU maista verkkokauppa kasvoi vain 18,1 %.

Yhteensä verkko-ostamisen markkinaosuus nousi korona-aikana 12,3 prosentista 18 prosenttiin. Määränä tätäkin enemmän. Siksi pandemia on kurittanut erityisesti kivijalkakauppoja ja kaupunkikuvaa. Yli joka kymmenes muodin myymälä on poistunut katukuvasta”, Kankaanpää kertoo.

Vaate ja kenkäostosten arvon ennustetaan kasvavan 15 prosentilla.

Kuluttajien luottamus on laskenut, mutta into vaateostoksille on palannut, mutta niin on myös inflaatiokin. Vaate ja kenkäostosten arvon ennustetaan kasvavan 15 prosentilla. Jopa puolet kasvusta tulee hintojen nousun kautta.

Ukrainan kriisin vaikutus odotuksiin ja alan kysyntään jäänee tilapäiseksi, mutta tekstiilikuitujen hintojen nousu ja jo valmiiksi korkeat kuljetushinnat nostavat hankintahintoja. Esimerkiksi puuvillan hinta on noussut vuodessa 72 %. Villan hinnan odotetaan nousevan 30 % tulevan vuoden aikana.

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email