Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Muoti- ja urheilukaupan näkymät ovat laimeat

Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan muoti- ja urheilukaupan näkymät Suomessa ovat edelleen laimeat. Kuluttajien ostovoima on supistunut inflaation, korkojen nousun ja syksyn arvonlisäveron korotusten seurauksena parissa vuodessa lähes 15 prosenttia. Tämä heijastuu suoraan muoti- ja urheilukauppaan, jossa kulutus on herkkää talouden heilahteluille. Vuoden alusta muotikaupan arvo on laskenut Suomessa 4,5 prosenttia ja urheilukaupan arvo peräti 9,2 prosenttia.

– Ala on suhdannemittari. Aikaisempien taantumien syvät laskut ovat johtaneet korjausliikkeeseen ja sellainen on nytkin siis odotettavissa, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää toteaa.

Taantuma on jatkunut muotikaupassa puolitoista vuotta ja urheilukaupassa jo 2,5 vuotta, joten paljon on jäänyt hankkimatta. Alamäki ei rajoitu vain Suomeen, mutta esimerkiksi Ruotsissa urheilukauppa on supistunut vain 2,9 prosenttia vuoden alusta. Suurin elpymisen avain muhii silti kuluttajakäyttäytymisessä.

– Moni kuluttaja jätti viime talvena hankkimatta uudet välineet, vaatteet ja jalkineet huonon taloustilanteen takia, ja siksi patoutunutta kysyntää on kertynyt paljon, tiivistää Frey Abrahamsson Amer Sportilta.

Jaa uutinen