Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

ISPO München – Urheilualan tärkeä kohtaamispaikka muuttuvassa ajassa

Joulukuun alussa järjestetty ISPO München 2024 keräsi jälleen yhteen urheilualan ammattilaisia, trendejä ja innovaatioita. Tapahtumaan osallistui 2 300 näytteilleasettajaa 50 maasta ja 55 000 kävijää 113 eri maasta. Vaikka messujen rooli on muuttunut vuosien varrella, on niiden merkitys kohtaamispaikkana ja verkostoitumisen alustana yhä kiistaton.

Vuodesta 1970 asti järjestetyt ISPO-messut ovat sopeutuneet urheilualan ja kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin. Messujen kukoistuskausi ajoittui 2010-luvulle, jolloin kävijöiden ja näytteilleasettajien määrä oli huipussaan. Teknologinen kehitys ja digitaaliset markkinointikanavat ovat tänä päivänä vähentäneet messujen perinteistä merkitystä suurille ja vakiintuneille brändeille. ISPO tarjoaa kuitenkin edelleen erityisesti pienemmille brändeille ja startupeille ainutlaatuisen mahdollisuuden kansainväliseen näkyvyyteen ja verkostoitumiseen alan toimijoiden kanssa. Suomesta ensimmäistä kertaa mukana oli nyt muun muassa untuvan kierrätysinnovaatioihin keskittyvä Untuvia, uusi retkiluistinbrändi Arctic Skate, outdoor-tarvikkeita valmistava Kota2 ja vaatelaastarifirma FabPatch.

 

Yhteisöllisyyden ja inspiraation voima

ISPO on enemmän kuin pelkät messut – se on verkostoitumispaikka sekä tapahtuma, jossa alan ammattilaiset voivat keskustella trendeistä ja kehittää yhteistyömahdollisuuksia. Juha Latvala, Pomar Oy:n toimitusjohtaja, korostaa messujen merkitystä myös spontaanien kohtaamisten ja kollegiaalisten keskustelujen mahdollistajana:

– Jotkut vaikuttavimmista hetkistä tapahtuvat spontaaneissa käytäväkeskusteluissa, Scandinavian Outdoor Groupin baarissa tai iltatapahtumien yhteydessä. Näitä hetkiä on vaikea mitata, mutta ne luovat pohjan yhteistyölle ja liiketoimintamahdollisuuksille, Latvala toteaa.

Myös ohjelmallinen osuus on kasvanut merkittäväksi osaksi tapahtumaa. Ympäri messukeskusta sijaitsevilla teemalavoilla voi oppia uutta toimialaan vaikuttavista ajankohtaisista aiheista, vastuullisuudesta trendeihin ja uusiin teknologioihin. Huippu-urheilijat tuovat tapahtumaan oman lisänsä. Tänä vuonna päätähtenä oli Andre Agassi, joka keräsikin päälavan täyteen kuulijoita.

 

Messujen kolme keskeistä teemaa

Terveys urheilualan vastuulla. Urheilualan merkitys globaalin hyvinvoinnin edistämisessä nousi keskiöön. Maailman terveysjärjestö WHO varoitti, että 81 prosenttia maailman lapsista liikkuu liian vähän, mikä aiheuttaa merkittäviä terveysongelmia ja taloudellisia kustannuksia. Alan odotetaan toimivan aktiivisena moottorina fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä ja parempien elintapojen edistämisessä.

Teknologia urheilun tulevaisuuden ajurina. ISPO esitteli uraauurtavia teknologioita, kuten VR-pohjaisia kuntoutusvälineitä, lihasväsymystä mittaavia puettavia laitteita ja tekoälyohjattuja kuntolaitteita. Future Lab -osio tarjosi katsauksen innovaatioihin, joilla voi olla merkittävä vaikutus urheilualan kehitykseen.

Kestävä kehitys on velvollisuus, ei trendi. Sustainability Hub toi yhteistyössä Patagonian kanssa esille kestäviä innovaatioita, kuten leväpohjaisia raaka-aineita ja pitkäikäisiä tuotteita. Suomalaista osaamista edusti FabPatch, joka esitteli vaatelaastareitaan vaatteiden korjaamiseen. Patagonian toiminta esimerkillisenä kestävän kehityksen edelläkävijänä kannustaa myös muita brändejä ottamaan vastuuta ympäristötoimissaan.

 

ISPO München – verkostoituminen jatkuu jälleen ensi vuonna

Vaikka ISPO-messujen merkitys perinteisenä B2B-kaupan tapahtumana on pienentynyt, niiden arvo kohtaamispaikkana, inspiraation lähteenä ja alan tulevaisuuden suuntaajana on edelleen ainutlaatuinen.

Seuraavat ISPO München -talvimessut järjestetään 2.–4. joulukuuta 2025. Tapahtuma lupaa jälleen tuoda yhteen alan johtavat toimijat, uudet innovaatiot ja merkitykselliset keskustelut – verkostoitumisen, inspiraation ja kestävyyden hengessä.

Messe München järjestää lisäksi Outdoor-messut 19.–21.5.2025.

Kuvagalleria

Teksti Hanna-Liisa Erkheikki

Jaa uutinen