Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomalaisten urheiluvälineiden ostot ennallaan – hinnan merkitys korostuu

Urheiluvälineiden ostotottumukset Suomessa ovat pysyneet tasaisena viimeisten kahden vuoden aikana, mutta erityisesti kuntourheiluun liittyvien välineiden kysyntä on kasvanut. Tiedot selviävät tuoreesta kuluttajille tehdystä ostopolkututkimuksesta.

Nuoremmat suomalaiset ostavat urheiluvälineitä useammin kuin vanhemmat ikäryhmät, ja suosituimpia hankintoja ovat välineet kuntoiluun, juoksuun ja retkeilyyn. Verrattuna kahden vuoden takaiseen tutkimukseen on erityisesti kuntourheiluvälineiden myynti kasvanut, kun taas muiden lajien välineostot ovat pysyneet ennallaan.

Urheiluvälineet hankitaan yleisimmin urheilukaupoista, mutta marketit ovat kasvattaneet suosiotaan, ja erikoisliikkeiden suosio on laskenut. Verkkokauppa pysyy edelleen kolmanneksi suosituimpana ostokanavana, ja sen suosio on pysynyt kahden vuoden aikana vakaana. Erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa marketit ja verkkokaupat ovat kasvattaneet suosiotaan urheiluvälineiden hankintapaikkoina.

Taloudellisen tilanteen heikentyminen on nostanut tarjousten ja hinnan merkityksen tärkeimmäksi ostopäätöstä ohjaavaksi tekijäksi. Vain alle 25-vuotiaat suomalaiset painottavat tuotteen laatua enemmän kuin hintaa.

– Vastuullisuuskriteereillä on suomalaisille edelleen hyvin pieni vaikutus – vain alle prosentti kuluttajista mainitsee ne tärkeimmäksi hankintakriteeriksi, eikä tässä ole tapahtunut muutosta kahden vuoden aikana, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää sanoo.

Vuoden 2024 aikana urheiluvälineiden kulutus on laskenut yhteensä 8,2 prosenttia ja polkupyörien 5,0 prosenttia. Ostopolkututkimuksen mukaan alle 35-vuotiaat kasvattavat välinehankintoja lähiaikoina, mutta kokonaisuutena rahankäyttö välineisiin tulee vähenemään.

Jaa uutinen