Ruotsalainen urheilukaupan ammattimedia Sportfack kuului monen suomalaisenkin sporttialan ammattilaisen lukulistalle. Ruotsissa meneillään oleva urheilukaupan murros teki suositun median julkaisemisesta kuitenkin mahdotonta.
Mainosmarkkinoiden kutistuminen ja sen myötä pienentynyt ilmoitusmyynti sai lehden kustantajan Egmontin lopettamaan sekä painetun aikakauslehden julkaisemisen että uutisten julkaisemisen lehden verkkosivuilla vuodenvaihteessa 2023–2024. Uutiskirjettäkään ei enää lähetetä. Lehden verkkosivut ovat kuitenkin edelleen toiminnassa, ja tänä kesänä siellä on julkaistu uudelleen vanhoja artikkeleita.
Vuonna 1994 perustettu ammattilehti Sportfack koetti taistella mainosmarkkinoiden ehtymistä vastaan monin keinoin. Printtilehden ohessa digitaalista sisältöä alettiin julkaista jo 2000-luvun alussa. Vuonna 2022 lehti siirtyi jopa tilattavasta lehdestä maksuttomaksi lehdeksi, ja se jaeltiin kaikkiin Ruotsin urheilukauppoihin.
– Urheilukaupan toimiala on polvillaan, ja sen takia lehden mainostulot ovat romahtaneet. Näin ollen liiketoiminta ei ole kannattavaa ja julkaisutoiminta on lopetettava, Sportfackin vastuullinen kustantaja ja Egmontin julkaisupäällikkö Nicolas Jändel sanoi Ruotsin Journalisti-lehdessä viime vuoden lopulla.
https://www.journalisten.se/nyheter/efter-annonsras-egmont-stoppar-utgivning-av-branschtidning/
Egmont osti Sportfackin vuonna 2004.
Sportfackin viimeisen päätoimittajan Jesper Johanssonin mukaan lehden pelastamiseksi tehtiin hartiavoimin töitä, mutta muutokset tehtiin lopulta liian myöhään.
– Olimme menettäneen vuosien aikana liikaa tilauksia ja mainostuloja. Toinen suuri syy siihen, että Sportfack ei enää ole aktiivinen, on urheilukaupan toimialan muuttuminen. Nykyään ketjut, kuten Stadium, Intersport, XXL ja Team Sportia ovat vallanneet koko Ruotsin, eivätkä paikalliset urheilukaupat pysty kilpailemaan niitä vastaan. Tämän muutoksen myötä lukijamme vähenivät, Johansson sanoo.
Sportfackin, kuten niin monen muunkin ammattimedian, ansaintalogiikka perustui alun perin tilausmaksuihin ja mainostuloihin.
– Alkuaikoina lehden tuloista noin puolet tuli tilausmaksuista ja puolet mainostuloista. Loppuvaiheessa kaikki tulot tulivat mainoksista, kun siirryimme lehden tilauspohjaisuudesta siihen, että se jaeltiin maksutta kaikkiin urheilukauppoihin Ruotsissa. Muutoksen tavoitteena oli tehdä lehdestä houkuttelevampi ilmoittajille, kun koko Ruotsin urheilukauppa näkisi heidän mainoksensa, Johansson kertoo
Jesper Johansson ei näe urheilukaupan ammattimedialla kovin valoisaa tulevaisuutta Ruotsissa.
– Ruotsissa urheilukaupan omalla medialla on vaikeaa, koska ketjut valtaavat koko ajan enemmän alaa ja hävittävät yksityiset ja itsenäiset urheilukauppiaat. Tämän myötä syyt lukea urheilukaupan uutisia katoavat.
Eikä tilanne ole sen parempi muissa Pohjoismaissakaan.
– Tanskassa ei ole ollut urheilukaupan ammattimediaa moneen vuoteen, jos koskaan, ja Norjassa se lopetettiin muutama vuosi sitten. Euroopan tasolla meillä on SGI Europe ja Outdoor Industry Compass. Lisäksi monet verkkosivut käsittelevät vapaa-ajan urheilua, koska tuotteet ovat lähellä muotialaa, Johansson toteaa.
Mediamaiseman muuttuessa muillakaan eri toimialojen ammattimedioilla ei ole ollut Ruotsissa helppoa.
– Kymmenen vuotta sitten eri alojen lehtiä oli paljon enemmän, Johansson sanoo.
Vielä kymmenen vuotta sitten Sportfackillakin oli neljän hengen kokopäiväinen toimitus. Viime vuosina Johansson oli lehden ainoa kokoaikainen työntekijä, jonka apuna työskenteli muutama freelancer.
Teksti Thea Ekholm