Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

OutDoor by ISPO tarjosi inspiraatiota ja esitteli uusimmat trendit

Kesäkuun alussa järjestetty OutDoor by ISPO tarjosi jälleen inspiroivat puitteet kansainvälisille urheilu- ja ulkoilualan ammattilaisille. Messut esittelivät tuttuun tapaan alan kiinnostavimmat uutuustuotteet ostajille tarjoten inspiraatiota ja ajankohtaisia trendejä monessa muodossa. Tapahtuma toimii toimialan tärkeänä kohtaamispaikkana, ja sen rooli ihmisiä ja yrityksiä yhdistävänä verkostoitumisalustana onkin merkittävä.

Outdoor by ISPOssa kävi noin 8 000 kansainvälistä messuvierasta. Paljon ostajia saapui tapahtumaan esimerkiksi Yhdysvalloista, koska siellä ei enää vastaavia messuja järjestetä.

Tänä vuonna monet isot brändit olivat jääneet pois tapahtumasta erinäisistä syistä. Vaikuttavia tekijöitä olivat todennäköisesti yritysten täydet varastot ja siitä johtunut tiukka kulukuri, vaikka tätä ääneen sanottukaan.

Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin – when the big trees are gone, sun shines to small ones. Niinpä monet messujen pienemmät ensi kertaa mukana olleet brändit olivat tyytyväisiä tapahtumaan. Myös monet kokeneet näytteilleasettajat pitivät messuja kaupallisesti onnistuneina.

 

Uusi sijainti sai ruusuja ja risuja

Tänä vuonna OutDoor by ISPO teki paluun Messe Münchenin Riemsin-toimipisteeseen, joka tarjosi messuille sekä lisää näyttelytilaa että uusia esittelymahdollisuuksia. Kansainvälisen outdoor-yhteisön käytössä oli kolme yli 30 000 neliömetrin kokoista näyttelyhallia sekä yli 5 000 neliömetrin kokoinen vehreä Atrium-ulkoalue.

Osa näytteilleasettajista oli sitä mieltä, että tapahtuman olisi pitänyt pysyä Münchenin messukeskuksessa, missä myös monien brändien showroomit sijaitsevat. Moni taas oli tyytyväinen uusiin entistä suurempiin tiloihin.

ISPOn haasteena on toimialan tarpeiden ja aikataulujen muuttuminen, minkä myötä myös tapahtumakonseptin on sopeuduttava ja uudistuttava. Messe München tekeekin varmasti kaikkensa, jotta messut olisivat houkuttelevat myös tulevaisuudessa.

 

Ohjelmaa laidasta laitaan

OutDoor by ISPO tarjoaa nykyään messuvieraille kattavan ja monipuolisen ohjeisohjelman. Tänä vuonna ohjelma sisälsi asiaa mm. vastuullisuudesta, EU-lainsäädännöstä, luonnonsuojelusta ja kuluttajakäyttäytymisestä, trendejä sekä materiaali- ja väriennusteita unohtamatta.

Erilaiset lajispesifit alueet, kuten Climbing Hub, Watersport Hub ja Trailrunning Hub puolestaan tarjosivat mahdollisuuden välineiden testaamiseen erilaisissa olosuhteissa.

Keskustelua messuilla aiheutti sporttikaupan rooli turhan kasvun ja ylitarjonnan generoijana sekä EU:n digitaalinen tuotepassi, joka edistää vastuullisuutta ja kiertotalouden käytäntöjä vuoteen 2026 mennessä.

Sustainability Hubissa teemana olivat muun muassa EU:n Green Deal sekä hiilidioksidipäästöjen ja jätteiden vähentäminen. Hubia sponsoroineen VAUDEn asialistan kärjessä oli myös jätteiden vähentäminen teemalla detachable. repairable. incredible, eli tuotteiden korjattavuus ja modulaarisuus.

 

Ulkoilun suosio jatkuu

Messujen trendikatsauksen mukaan ulkoilun suosiolle ei näy loppua, sillä luonnossa liikkuminen ja harrastaminen on vastalääkettä globaaliin epävarmuuteen, ja entistä merkityksellisempää myös esimerkiksi ihmisten mielenterveyden kannalta.

Kuluttajat kaipaavat nyt käteviä ja helppoja tapoja toteuttaa ulkoilmaseikkailuja. Haussa on ladattavia, pakattavia ja kokoontaitettavia ketteriä tuotteita. Uudet teknologiat helpottavatkin myös tällaisten tuotteiden suunnittelua ja valmistusta. Hyvänä esimerkkinä on ISPO Awards -palkinnonkin voittanut puhallettava ja kokoontaitettava VENTETE aH-1-pyöräilykypärä.

 

Teksti Hanna-Liisa Erkheikki ja Thea Ekholm

Kuvat Hanna-Liisa Erkheikki

Kuvagalleria

Jaa uutinen