Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Sporttialan huipputapahtuma ISPO 2023 tarjosi jokaiselle jotakin

Marraskuun viimeisinä päivinä kansainvälinen sporttiala kokoontui tuttuun tapaan Müncheniin tutustumaan alan viimeisimpiin trendeihin, uutuuksiin sekä uusiin teknologioihin ja keskustelemaan ajankohtaisista teemoista.

ISPO-messut ovat sportti- ja ulkoilualan suurin kansainvälinen messutapahtuma, joka on koronanotkahduksen jälkeen palannut lunastamaan paikkansa maailmanlaajuisen urheilualan tärkeimpänä kohtaamispaikkana. Pelkästään tapahtuman näytteilleasettajien, joita saapui paikalle yhteensä 54 eri maasta, määrä kasvoi 57 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tapahtuma on edelleen globaalin sporttialan hotspot, josta alan ammattilaisen ei kannata jäädä pois. Tiedot sporttialan tapahtumista ja uutisista löytyvät ISPOsta kompaktisti.

Tänä vuonna ISPO tarjosi niin näytteilleasettajille, messuvieraille kuin kansainväliselle urheiluyhteisöllekin kymmenellä lavalla hienon ohjelman inspiroivine puheenvuoroineen, monenlaisia verkostoitumismahdollisuuksia ja mestarikursseja, laajan valikoiman kuratoituja näyttelyitä sekä monenlaisia aktiviteetteja ja tietenkin paljon uutta oppia ja koulutusta. Messut olivat myös huippu-urheilijoiden ja mielipidevaikuttajien kohtaamispaikka, jossa olivat mukana mm. Colin Kaepernick, Thomas Tuchel, Yusra Mardini, Gordon Herbert ja Nirmal Purja.

– Pystyimme jälleen kerran osoittamaan, että urheilu on paljon muutakin kuin liikuntaa, varusteita tai viihdettä. Sen lisäksi, että urheilu on yksi nopeimmin kasvavista, monipuolisimmista ja kansainvälisimmistä toimialoista, se on myös tärkeä innovaatioiden edistäjä esimerkiksi materiaaleissa, digitalisaatiossa ja kestävässä kehityksessä ja tapa vaikuttaa yhteiskuntaan, ISPO Groupin johtaja Tobias Gröber sanoo.

Gröberin mukaan aivan kuten sporttialakin, myös ISPO-messut kehittyy jatkuvasti ja integroi toimintaansa uusia osioita vastaamaan toimialan muuttuvia tarpeita.

– Messuilla oli tänä vuonna erittäin paljon osallistujia ja meillä oli tilaisuus keskustella monien ihmisten kanssa. Oli hienoa tavata kaikki alan asiakkaat ja sidosryhmät. Emme tee messuilla paljon myyntiä, mutta tämä on todella hyvä mahdollisuus verkostoitumiseen. ISPO on niin paljon enemmän kuin pelkkä messutapahtuma. Se on myös illallisia, juhlia ja tapaamisia. On hienoa tutustua moniin ihmisiin henkilökohtaisesti, Fjällrävenin Euroopan ja globaalin tukkukaupan johtaja Stijn van Hees toteaa.

 

ISPO – globaali alusta koko toimialalle

ISPO-messut pyrkii olemaan globaali alusta koko sporttialalle, niin teollisuudelle, jälleenmyyjille kuin urheilijoillekin. Onnistumisesta kertoo erityisesti ulkomaisten näytteilleasettajien kasvava määrä messuilla. Tänä vuonna heitä oli 64 prosenttia viime vuotta enemmän. Lisäksi mukana oli 93 startup-yritystä, jotka olivat Münchenissä laajentamassa verkostoaan saadakseen jalansijan kansainvälisellä sporttialalla.

Viime vuonna lanseerattu Future Lab kiinnosti messuvieraita tänäkin vuonna. Tarjolla oli sekä kiinnostavia ohjelmaa että kuusi teema-aluetta, jotka esittelivät alan innovaatioita. Lisäksi Future Lab esitteli erillisellä ISPO Awards -alueella kaikki tuotteet ja palvelut, jotka messut palkitsi vuonna 2023.

Uusi Zeitgeist by ISPO -alue puolestaan toi yhteen kaupunki-, katumuoti- ja urheilumuotitoimijoita luoden uutta potentiaalia uusien kohderyhmien tavoittamiseksi. Alueella oli mukana sekä tuoreita että alalla vakiintuneita brändejä.

– Kauppiailta ja urheilijoilta saamamme positiivinen palaute vahvistaa sen, että olemme onnistuneet katsomaan urheilua monesta näkökulmasta ja tuomaan siihen myös jotain uusia näkökohtia, ISPOn näyttelyjohtaja Lena Haushofer sanoo.

 

Kestävä kehitys on osa urheilubisnestä

Kestävästä kehityksestä, ympäristötietoisuudesta ja vastuullisuudesta on tullut olennainen osa urheilubisnestä. Teemoja tuotiin esiin Sustainability Hubissa, jonka materiaalilaboratorio oli omistettu kiertotaloudelle. Esillä oli innovatiivisia, kierrätettäviä ja biopohjaisia materiaaleja, joita kehitetään parhaillaan kovaa vauhtia ja joita käytetään jo kierrätettävissä tuotelinjoissa. VAUDEn sponsoroiman hubin vierailijat saivat koskettaa, haistaa ja jopa maistaa näitä uraauurtavia materiaaleja.

– ISPO on meille tärkein foorumi kontaktien luomiseen ja ideoiden jakamiseen. On aina hienoa nähdä, miten urheilualan liiketoiminta kehittyy ja kasvaa, VAUDEn PR-päällikkö Benedikt Tröster toteaa.

Suomalaisyrityksiä oli tällä kertaa mukana erityisesti ISPOn Scandinavian Outdoor Villagessa, jossa nähtiin muun muassa Reima, Svala, Pomar, Kuoma, Superyellow, Kupilka ja Nordshield.

 

Seuraavan kerran kansainvälinen sporttiala kokoontuu OutDoor by ISPO -messuille 3.–6. kesäkuuta 2024. Messut tekevät silloin paluun Riemin suureen messukeskukseen.

Kuvagalleria

Teksti Thea Ekholm ja Hanna-Liisa Erkheikki

Jaa uutinen