Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Frisbeegolfin suosio jatkuu – tamperelainen Discmania House of Discs -yhtiön omistukseen lajin kasvun vauhdittamiseksi

Lokakuun lopulla Suomessa uutisoitiin mielenkiintoisesta sporttialan yrityskaupasta, kun tamperelainen frisbeegolfyritys Discmania myytiin kansainväliselle House of Discs -yhtiölle. Sen omistavat kaksi pääomasijoitusyhtiötä, norjalainen Equip Capital ja belgialainen Vendis Capital.

Discmanian perustajan Jussi Meresmaan mukaan nyt oli sekä yrityksen että brändin kannalta oikea aika liittyä osaksi suurempaa yritystä.

– Olen viimeisen parin vuoden aikana keskustellut myynnistä useammankin pääomasijoittajan kanssa, jotka ovat lähestyneet meitä. House of Discs -yhtiöllä oli monta etua muihin verrattuna. Kyseessä on maailman ensimmäinen pääomasijoitettu frisbeegolfiin erikoistunut yhtiö, joka ymmärtää lajin kasvumahdollisuudet. Lisäksi sijoittajilla oli sen tasoista kuluttajabrändiosaamista, jota ei Suomesta löydy. Kyseessä oli myös kahden verrattain suuren pääomasijoittajan yhteenliittymä, joiden käytössä on leveämmät hartiat, Jussi Meresmaa kertoo.

House of Discs oli jo aikaisemmin ehtinyt ostaa osan Ruotsissa sijaitsevasta tehtaasta, jossa Discmanian kiekot valmistettiin.

 

– Nyt kun Discmanian liiketoiminta on kasvanut kymmeniin miljooniin euroihin, niin oli pakko miettiä, että haluanko yksin ja vain omilla resursseilla lähteä kisaamaan kansainvälisten pääomasijoittajien yhtiötä vastaan. Yhteinen tehdaskin oli tietyllä tapaa riski. Niinpä yhteistyöhön ryhtyminen oli luonnollinen ja looginen päätös, vaikka neuvottelut ottivatkin aikaa, Meresmaa toteaa.

House of Discs omistaa tällä hetkellä kuusi eri frisbeegolfbrändiä. Tavoitteena ei ole suinkaan sulauttaa niitä yhteen vaan vahvistaa jokaisen merkin identiteettiä.

– Itselläni on edelleen tietyt suunnitelmat ja visiot Discmania-brändin kehittämisestä ja näin, että tämän yhteistyön avulla visioni toteutuminen on hyvinkin todennäköistä. Jatkan Discmanian brändijohtajana, mikä on myös luonnollinen jatkumo työlleni.

Osana yrityskauppaa Meresmaa sijoitti merkittävän osan kaupasta saamistaan rahoista ruotsalaiseen House of Discs -yhtiöön, joka on Discmanian ostajien perustama uusi yhtiö. Meresmaa on yksi yrityksen suurimpia yksittäisiä omistajia liki 10 prosentin omistusosuudella. Mukana on myös muita frisbeegolfyritysten perustajia. Lisäksi Meresmaa istuu yrityksen hallituksessa.

 

 

Ystävä houkutteli lajin pariin, josta myöhemmin tuli ammatti

Jussi Meresmaalla on lähes 30 vuoden kokemus frisbeegolfista. Lajin pariin hän ajautui, kuten niin moni muukin ystävän myötä.

– Kaverini ehdotti vuonna 1994, kun olin vielä yläasteella koulussa, että lähdetään kokeilemaan frisbeegolfia tuohon lähipuistoon. Silloin kyseessä oli Suomessa täysin tuntematon laji, Meresmaa muistelee.

Laji vei Meresmaan mukanaan. Omien sanojensa mukaan hän hurahti siihen täysin ja alkoi myös kilpailla. Vuonna 2001 toiminta muuttui sen verran vakavaksi, että Meresmaa perusti oman yrityksen. Vuonna 2006 syntyi oma tuotemerkki Discmania.

– Toiminta oli 2000-luvun alussa hyvin pienimuotoista maahantuontia, jota pyöritin vanhempieni autotallista käsin. Täysipäiväinen frisbeegolf-yrittäjä olen ollut vasta vuodesta 2008 lähtien.

Koronavuoden räjäyttivät hissukseen kasvaneen, mutta jo 1970-luvulla Yhdysvalloissa keksityn lajin suosion niin Suomessa kuin muuallakin.

– Frisbeegolf on yhdistelmä luonnossa liikkumista ja yhdessäoloa ystävien kanssa. Nämä asiat vetävät ihmisiä lajin pariin. Lisäksi frisbeegolfin aloituskynnys on hyvin matala sekä rahallisesti että taidollisesti. Nykyään kiekon voi Suomessa ostaa lähes joka marketista, Meresmaa sanoo.

Frisbeegolfissa ei myöskään ole korkeita pelimaksuja, sillä esimerkiksi Suomessa lähes kaikki radat ovat kaupunkien tai kuntien rakentamia ja niiden käyttö on ilmaista. Suomessa onkin jo lähes 1 000 frisbeegolfrataa, kun niitä 30 vuotta sitten oli yhden käden sormilla laskettava määrä.

 

Jussi Meresmaan mukaan House of Discs -yhtiö näki Discmania-tuotemerkin kansainvälisesti erittäin potentiaalisena ja halusi sen ehdottomasti salkkuunsa.

Vuodesta 2006 lähtien Discmania on järjestänyt Pirkanmaalla Euroopan suurinta ammattilaisten European open -frisbeegolfkilpailua.

Harrastajamäärä kasvaa vauhdilla

Suomi on yksi frisbeegolfin ykkösmaita, mutta laji kasvaa myös naapurimaissamme Ruotsissa, Virossa ja Norjassa.

– Välinemyynnin näkökulmasta on tultu vähän takaisinpäin ylikuumentuneiden koronavuosien markkinoista, mutta kaupan hiljentyminen ei välttämättä tarkoita, että lajin kasvu on hiljentynyt.

Joidenkin tutkimusten mukaan Suomessa on jo yli puoli miljoonaa frisbeegolfia kokeillutta henkilöä. Määrä on huikea, sillä se on 10 prosenttia koko väestöstä.

– Muiden maiden kasvukäyrät lajin osalta ovat samanlaisia kuin meillä viimeisen 30 vuoden aikana, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa rakennetaan edelleen satoja uusia frisbeegolfratoja vuosittain.

Suomessa lajin kehittyminen näkyy siinä, että sekä kenttien että pelaajien taso paranee. Tällä hetkellä meillä on kymmenkunta frisbeegolfin ammattilaista.

– Myös Ruotsi ja Viro menestyvät, mutta Suomessa taso on tosi kova kaikissa luokissa.

 

Discmania-tuotemerkki syntyi 2006

Discmania-merkillä on valmistettu Jussi Meresmaan suunnittelemia kiekkoja vuodesta 2006 lähtien. Alkuun kiekot valmistettiin yhteistyössä amerikkalaisen kiekkovalmistajan kanssa. Oma tehdas avattiin koronapandemian aikana Ruotsiin, jossa nyt valmistetaan suurin osa tuotteista.

– Omia kivijalkamyymälöitä meillä ei ole olleenkaan. Teemme myyntiä Yhdysvaltojen ja Euroopan verkkokauppojemme kautta. Suurin osa myynnistämme tulee kuitenkin tukkukaupasta. Lisäksi myyntiä tulee suunnittelemiemme frisbeegolfkenttien DiscGolfPark-tuotemerkin kautta.

Meresmaan yrityksen suunnittelemia kenttiä on ympäri maailmaa, kaukaisimmat Australiassa asti, ja vuosittain yritys suunnittelee 100–150 uutta kenttää.

Frisbeegolfin tulevaisuudessa Jussi Meresmaa näkee paljon mahdollisuuksia.

– Maailmanlaajuisesti frisbeegolf on vielä pieni laji, jota harrastetaan noin 50 maassa. Reilusti yli puolet maailmasta on siis vielä valloittamatta. Suomessa voisi olla satojatuhansia harrastajia, ja kun saamme mukaan isot maat, kuten Saksan, Ranskan ja Espanjan, niin harrastajia voi olla helposti miljoonia. Isompien resurssien avulla kasvua voidaan kiihdyttää 10–15 prosenttiin vuodessa. Itseäni kiinnostaa jatkossa nimenomaan se, miten saamme enemmän ihmisiä pelaamaan frisbeegolfia, sillä pelaaminen ja kenttien rakentaminen sataa kyllä sitten meidänkin laariimme, Meresmaa tiivistää. 

Teksti Thea Ekholm

Kuvat Discmania

Discmania pähkinänkuoressa

Jussi Meresmaa perusti Discmania-frisbeegolfmerkin vuonna 2006

Discmania-konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli 28,8 miljoonaa euroa

Liiketulos oli 3,7 miljoonaa euroa

Vuonna 2022 konsernin henkilöstömäärä oli 57 henkilöä ja se kasvoi edellisvuoteen verrattuna 10 henkilöllä.

Jaa uutinen