Vilkkaiden koronavuosien jälkeen urheilukaupan kehitys on ollut laskuvoittoinen koko kuluvan vuoden ajan. Tammikuussa urheilukaupan arvo oli miinuksella yhdeksän prosenttia, mutta kesäkuussa kumulatiivisesti enää reilut kolme prosenttia.
– Koronavuosien hännät vaikuttavat vieläkin ja aiheuttavat alalle häiriöitä. Toimitusvaikeuksiin tottunut urheilukauppa tilasi reilusti tuotteita varastoon, mutta kuluttajien ostovoiman yllättävä heikentyminen hiljensi kaupankäynnin, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää sanoo.
Tästä kertoo myös se, että kesäkuun lopussa urheilukaupan myynti oli kappalemäärällisesti lähes 10 prosenttia plussalla, kun myymälät ovat purkaneet varastojaan hintavetoisesti alennusmyynneissä.
Vielä vuonna 2021 urheilukaupan arvo kasvoi Suomessa 16 prosenttia, mutta vuonna 2022 se laski 8,5 prosenttia. Kuluvan vuoden toukokuussa urheilukaupan arvo laski 7,2 prosenttia.
– Urheilukaupan varastot ovat vielä täynnä useamman sesongin tuotteita, vaikka tilanne onkin keväästä jo parantunut. Syksyn aikana tilanteen odotetaan normalisoituvan, Kankaanpää lisää.
Myös Tampereella kahden Intersport-myymälän kauppiaana toimivan Sanna Tiitisen varastot ovat nyt normaalia suuremmat. Mutta kauppias ei ole huolissaan, sillä ajankohtainen tavara ei pääse vanhenemaan ja tilanne normalisoituu pian.
– Kaikki tekivät toimialalla saman virheen ja tilasivat varastot täyteen tuotteita, kun korona-aikana kaikki meni mitä tuli. Kauppiaalle kun ei oon myyminen on pahinta. Meillä on onneksi kaksi myymälää, joten olemme saaneet tasattua varastoa niiden kautta. Siirrämme tuotteita siihen myymälän, jossa ne käyvät kaupaksi. Auto kulkee myymälöiden välillä päivittäin, Tiitinen kertoo.
Tiitisten perheyrityksellä on vetovastuu sekä Tampereen Koskikeskuksessa että Lielahdessa sijaitsevista Intersport-myymälöistä. Kauppaa on tehty Tampereella jo vuodesta 1996 lähtien eli lähes 30 vuotta.
– Tampere on vetovoimainen kaupunki, joka houkuttelee ihmisiä. Varsinkin Koskikeskuksen myymälässä piipahtaa kesäaikaan paljon matkailijoita. Myös Nokia-Areenan tapahtumat tuovat sinne ihmisiä. Lielahden myymälä puolestaan on perheiden suosiossa ja sinne tullaan autolla pidempienkin matkojen takaa.
Sään vaikutus urheilukaupan myynteihin on näkynyt Tampereella tänä kesänä.
– Myynti on ollut yhtä vaihtelevaa kuin sää. Kauppa on kuitenkin käynyt hyvin ja budjetoinnit ovat toteutuneet jopa odotettua paremmin. Korona-aikahan oli urheilukaupan juhlaa, mutta on ihan luonnollista, että sen jälkeen myynnit laskivat. Huippuvuosien tuloksiin ei tässä taloustilanteessa ole mahdollisuuksia.
Tiukka taloustilanne ja kuluttajakäyttäytymisen muutos ovat Tampereella näkyneet muun muassa asiakkaiden pienempänä keskiostoksena.
– Asiakkaat ostavat nyt tarpeeseen ja heräteostot jäävät tekemättä. Korona-aikana tavaraa ostettiin isoja kasoja kerrallaan, nyt panostetaan yhteen hyvää tuotteeseen, Tiitinen sanoo.
Korona-aikana vilkkaana käyneen pyöräkaupan hiipuminen painaa myös urheilukaupan myyntiä. Alkuvuonna pyöräkaupan arvo putosi 7,6 prosenttia. Toukokuussa pudotusta tuli 13 prosenttia.
– Pandemian aikana Suomesta tuli pyöräilymaa ja samalla pyöräilyssä tapahtui rakennemuutos sähköpyörien yleistymisen myötä. Nyt pyöräkauppa on trendinomaisesti kääntynyt laskuun, Veli-Matti Kankaanpää kertoo.
Työsuhdepyörienkään määrä ei kasva niin isosti kuin viime vuosina. Tuki työmatkapyöräilyyn puuttuu myös uudesta hallitusohjelmasta.
– Jos työsuhdepyörien verottomuus poistetaan, sen vaikutus pyöräkauppaan ja kalliimpien sähköpyörien myyntiin on suuri, Kankaanpää toteaa.
Yleiset talousluvut, kuten työllisyystilanne, ansiotason nousu ja ostovoiman kehitys, antavat viitteitä tilanteen paranemisesta syksyllä.
– Pahimmat pelot ostovoiman romahduksesta tuskin toteutuvat syksyllä. Korkotaso ei kuitenkaan näytä laskevan, joten mollivuottoinen loppuvuosi on edessä. Toivotaan, että talvi tulisi tänä vuonna ajoissa ja pysyvä lumi sataisi jo lokakuun lopulla. Se auttaisi urheilukauppaa normalisoimaan varastonsa nopeammin, Kankaanpää sanoo.