Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Verkkokaupan kehitys on jäänyt ennusteista

Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan verkkokaupan kehitys on jäänyt ennusteista. Pandemia-aika suosi verkko-ostamista, mutta silti verkkokaupan loikka jäi kauaksi odotetusta. Muodin verkkokaupan arvo on kasvanut neljänneksen koronaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna, mutta urheiluvaatteiden, kenkien ja välineiden verkko-ostokset jopa alittavat pandemiaa edeltävän tason.

Vielä kolme vuotta sitten ulkomaisen verkkokaupan markkinaosuuden ennustettiin nousevan jopa 40 prosenttiin suomalaisten ostoskorista. Muodin EU-verkkokauppa Suomeen laski viime vuonna -10,4 prosenttia. Muodin verkko-ostokset kääntyivät laskuun maaliskuussa 2022 ja laskivat sen jälkeen joka kuukausi vuoden loppuun saakka. Muodin kivijalkakauppa sen sijaan kasvoi 7,4 prosenttia vuonna 2022.

– Korona jäi ihmisten mielistä helmikuun lopussa viime vuonna ja asiakkaat palasivat tavarataloihin, kauppoihin ja kauppakeskuksiin, toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä toteaa.

EU:ssa muodin verkko-ostosten arvo oli vuonna 2022 yhteensä 24,1 prosenttia suurempi pandemiaa edeltävään vuoteen 2019 verrattuna. Suomalaiset verkkokaupat tekivät markkinaosuusvaltauksen, sillä muodin verkko-ostokset Suomesta kasvoivat pandemian aikana 119 prosenttia.

Urheilutuotteiden verkkokauppa Suomeen puolestaan laski -28,0 prosenttia vuonna 2022. Urheilun verkkokauppa kasvoi vain marras- ja joulukuussa ja sen arvo oli -3,3 prosenttia pandemiaa edeltävän vuoden 2019 arvoa alempana.

Suomalaiset ostivat vuonna 2022 muodin ja urheilun tuotteita yhteensä 4,6 miljardilla eurolla. Muodin verkko-ostosten arvo EU-maista oli 429 miljoonaa euroa ja Suomesta 133 miljoonaa euroa. Urheilukaupan tuotteiden verkko-ostosten arvo EU-maista oli 90 miljoonaa euroa.

Jaa uutinen