Muotikaupan arvo kasvoi tammi-helmikuussa 20,2 prosenttia ja urheilukaupan arvo puolestaan laski 3,3 prosenttia.
Alhainen kuluttajien luottamus, kallis energian hinta ja korkojen nousu ovat rajoittaneet kysynnän kasvua kuitenkin odotettua vähemmän. Yleensä kuluttajien ostovoiman lasku näkyy välittömästi muodin kulutuksen laskuna.
Erityisesti kivijalkakaupalle alkuvuosi on ollut hyvä: esimerkiksi vaatteissa se on kasvanut 25,9 prosenttia kun verkkokauppa on vähentynyt -0,3 prosenttia.
Kustannusinflaatio näkyi alkuvuonna varsinkin vaatteiden hinnoissa. Kun vaatekaupan arvo kasvoi 20,2 prosenttia, myydyt kappalemäärät kasvoivat vain 4,9 prosenttia. Kaupoissa tällä hetkellä olevat tuotteet on valmistettu aikana, jolloin kuitujen ja kuljetusten hinnat olivat historiallisen korkeat. Tekstiilikuitujen hinnat ovat nyt halventuneet jopa 15–40 prosenttia ja kuljetusten hinnat pudonneet roimasti, mikä merkinnee inflaation hellittämistä loppuvuotta kohti.
Kivijalkakaupan ja asiakasmäärien kasvun odotetaan Muoti- ja urheilukaupan maaliskuun alussa tehdyn barometrin mukaan edelleen jatkuvan.
– Palkankorotusten kertaerillä on aikaisemmin ollut välitön vaate- ja kenkäostoksia lisäävä vaikutus. Huolta alalla aiheuttavat edelleen hintojen nousu, ostovoimaa syövä korkojen nousu, työvoiman saatavuus ja varastojen kasvu, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää toteaa.