Suomalainen Husky-pipo loi mainetta 80-luvulla värikkäillä tupsupipoillaan. Huskyn tehtailla Kemissä kunnioitetaan historiaa, mutta katse on jämäkästi tässä päivässä ja tulevaisuudessa.
Yrityksen toimitusjohtajana toimii Marjo Halttu, jolla on takana pitkä ura huskylaisena. Hän tuli yrityksen palvelukseen varastotöihin vuonna 1998. Tradenomina hän sai pian vastuulleen erilaisia toimistotöitä, joiden pariin hän siirtyi pian kokonaan. Yrityksen johdossa hän on nyt ollut yli 10 vuotta, joista toimitusjohtajan tittelillä viimeiset seitsemän vuotta.
”Kun tulin taloon en tiennyt pipojen valmistamisesta juuri mitään, mutta vuosien varrella oppia on kyllä kertynyt. Meillä ei henkilökunta juurikaan vaihdu, vaan täältä lähdetään eläkkeelle. Kiva henki ja rento ilmapiiri sai minut jäämään tänne, ja sama tarina on melkein kaikilla muillakin työntekijöillä.”
Uuden henkilöstön saaminen tuottaa haasteita.
”On ihanaa, että meillä on vakioporukka. Olemme yrittäneet jo pitkään saada uutta työntekijää, mutta vielä ei ole sopivaa löytynyt. Tämän alan työntekijöitä ei enää Suomessa oikein ole. Ajattelimme kouluttaa itse, mutta oikean henkilön löytyminen ei tunnu onnistuvan. Uuden henkilön kouluttaminen on työlästä ja aikaa vievää.”
Maltilliset tavoitteet
Husky oli pitkään omistajiensa vetämä yritys, mutta nyt omistajat johtavat yritystä hallituksesta käsin. Konekapasiteetti on täyskäytöllä, ja uutta laitekantaa suunnitellaan hankittavaksi. Suurempaan investointikierteeseen eläkeikäiset yrittäjät eivät ole enää valmiita lähtemään.
”Tällä hetkellä emme tähyile ulkomaille. Se vaatisi mittavia investointeja, joita yrittäjät eivät ole nykytilanteessa valmiita tekemään. Tykkäämme olla näin, ei meillä ole tarvetta maailman valloitukselle. Verkkokauppamme kautta pipoja myydään pieniä määriä myös ulkomaille. Tasaisenakaan ei voi kuitenkaan mennä, ettei meitä unohdeta. Aina pitää pyrkiä vähän parempaan.”
Pipomarkkinat ovat kiristyneet 80-luvusta, jolloin Husky oli Suomessa markkinoiden valtias. Pipomerkkejä on urheilukaupoissa kymmeniä ja suomalaisiakin pipomerkkejä on nykyään useita. Husky on nyt laatutietoisen asiakkaan valinta. Huskylla ollaan tyytyväisiä nykytilanteeseen, mutta se ei tarkoita paikoilleen jäämistä.
”Meillä on aina mennyt ihan mukavasti, emme ole tavoitelleet kuuta taivaalta. Tavoitteet ovat olleet järkeviä ja tulostakin on tehty. Tulos on ollut välillä pienempää ja välillä suurempaa. Pienempiä investointeja, kuten laitteiden modernisointeja on tehty jatkuvasti. Jatkamme samalla tyylillä – tavoitteena pysyä ihmisten mielissä: olla turvallinen ja hyvä toimittaja, johon voi luottaa.”
Luonnollista vastuullisuutta
80-luvun pipot neulottiin mekaanisesti käsin ohjattavalla koneella. Moderni neulekone tekee automaattisesti liki kaikki vaiheet. Myös raakamateriaaleissa on tapahtunut kehitystä.
”Ennen villalangat olivat aika karheita. Vanha villapipo saattoi kutittaa, mitä ehkäistiin puuvillavuorilla. Nyt käytämme merinovillaa, joka on ihanan tuntuinen myös ihoa vasten. Villan pitää olla eettisesti kerittyä (mulesing-vapaata). Eurooppalaiset ovat hyvin tarkkoja tästä asiasta. Käytämme konepestävää merinoa. Meillä on myös sekoitekangasta, jossa on 50/50% merinovillaa ja akryylia.”
Hukkaa ei Huskyllä synny
”Emme uusi värikarttoja sesongeittain, vaan käytämme langat aina loppuun. Jos jotain väriä uhkaa jäädä varastoon, se käytetään seuraavissa mallistoissa tehostevärinä. Ei-kaupalliset värit päätyvät kukaksi sinne tai raidaksi tänne.”
Muutoinkin vastuullisuusasiat ovat Huskyllä kuosissa.
”Meillä työntekijät saavat oikeata palkkaa ja muutkin asiat ovat järjestyksessä. Jätettä ei yrityksestämme juurikaan tule, kierrätämme kaiken minkä voimme. Se on arkista tekemistä. Emme aina tajuakaan, miten vastuullisia olemme. Sähköä meidän on pakko käyttää, ja se on ympäristöystävällisesti tuotettua. Kuljetuksista tulee meidän suuremmat päästömme.”
Lappilaisuus ja suomalaisuus arvossaan
Husky on viestinnässään aina korostanut juuriaan, eikä sitä olla muuttamassa jatkossakaan.
”Kotimaisuus on meille iso juttu, ja sen merkitys on vain kasvamassa. Kotimaista työtä ja laatua arvostetaan. Teemme täällä Meri-Lapissa ihan kaikki työvaiheet, ainoastaan käyttämämme lanka on ulkomailta, kun sitä ei Suomesta saa. Kaikki alihankinta, kuten mainostoimistopalvelut tai painotuotteet, hankintaan lähialueen yrittäjiltä. Pyrimme käyttämään oman alueen yrittäjiä, jos vain mahdollista.”
Muodin muuttuminen näkyy myös Huskyllä.
”Pipomuoti ei ole enää värikästä. Nyt pipon pitää olla yksivärinen ja kääntöreunalla. Myös palmikkoneuleet tekevät kauppansa. Yksiväriset menevät, kuvioneulokset eivät nyt juurikaan myy. Pientä piristystä värimaailmaan on näköpiirissä. Meillä on vähän oma tyyli, joka erottuu myös viime vuosina perustetuista kotimaisista pipomerkeistä. Vähän tuntuu, että vanhemmat käyttäjät unohdetaan, joten meillä on hattuja myös heille.”
Huskyn historia värikkäiden tupsupipojen valmistajana on vahva.
”Moni kuvittelee, että teemme samanlaisia pipoja kuin aikoinaan. On hienoa asia, että meidät muistetaan tästä, asialla on hyvä markkina-arvo.”
Haastattelupäivänä Kemissä oli rapsakka pakkanen, jonka tehoa lisäsi kipakka tuuli. Työpäivän päätteeksi Halttu ei pue värikästä tupsupipoa päähänsä.
”Laitan pyöräilykypärän alle menevän tuulenpitävän hiihtopipon. Ei meiltä huonoa pipoa löydy! Minkä valitsenkin, kaikki ovat hyviä ja lämpimiä.”
Husky Oy – faktat
- Nykyiset omistajat Matti Helske ja Teppo Toivanen hankkivat Husky-tuotemerkin itselleen 1990-luvun alussa. Nykymuotoinen yritystoiminta käynnistyi vuonna 1992.
- Yritys toimii Kemissä, Meri-Lapissa.
- Työllistää 6–8 työntekijää sesongin mukaan.
- Valmistaa ja kehittää päähineitä ja asusteita mulesing-vapaasta merinovillasta.
- Liikevaihto 2022 noin 600 000 euroa.