Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Kuluttaminen ei ole merkittävästi vähentynyt

Kuluttaminen ei ole vähentynyt joulukuussa läheskään samaa tahtia kuin kuluttajien luottamus talouteen, selviää Nordean korttidataan perustuvasta Kulutusmittarista.

Nordean Kulutusmittarin mukaan rajusta hintojen noususta huolimatta suomalaiset jatkavat kuluttamistaan. Esimerkiksi tavaroiden ja ruoan kulutus on pysynyt lähellä edellisvuosien tasoa, ja erityisesti urheiluvälineet kävivät joulukuussa kaupaksi.

Erilaisissa palveluissa, kuten kulttuuritapahtumissa, ravintoloissa ja liikuntapalveluissa, kulutus on kehittynyt tätäkin vahvemmin muutamaan edelliseen vuoteen verrattuna.

Hintojen nousun vaikutus näkyy reaalisesti mitattavan kulutuksen heikentymisenä, mutta nimellinen kulutus on kasvanut selvästi. Tämä tarkoittaa sitä, että hyödykkeitä ostetaan vähemmän, mutta hintojen nousun takia rahaa käytetään kuitenkin aiempaa enemmän.

Kulutus ei ole tippunut lainkaan samaa tahtia kuin historiallisia pohjalukemia lähellä oleva kuluttajien luottamus. Kulutuksessa ei ole näkyvissä merkittävää heikentymistä, vaan ennemminkin pientä hidastumista. Ihmiset ovat käyttäneet säästöjään ylläpitääkseen kulutustaan, kun hinnat ovat nousseet selvästi tuloja nopeammin”, sanoo Nordean analyytikko Lauri Vepsäläinen.

 

Lähde: https://news.cision.com/fi/nordea/r/kuluttaminen-ei-ole-merkittavasti-vahentynyt–vaikka-kuluttajien-luottamus-on-pohjalukemissa,c3696653

Jaa uutinen