Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Kalle Palander ryhtyi Van Deer Red Bull -suksikauppiaaksi

Kalle Palander kohdistaa jatkossa osan työenergiastaan Van Deer Red Bull ja Augment -suksiin sekä Snow Securen lumensäilömiseen liittyviin ratkaisuihin.

Pelkästään myyntiin Palander ei kuitenkaan voi keskittyä, sillä hänellä on edelleen tv-kommentaattorin työ Ylellä sekä Ontikan kartano Virossa pyöritettävänään.

Van Deer Red Bull -suksista puhuttaessa sivakkasankarin silmät alkavat leimuta.

Brändi on hieno ja pelkistetty. Ei ole haettu mitään ääliömäistä väritystä. Olen laskenut monella merkillä. Myös näiden kisakaluston olen testannut ja hyväksi havainnut. Myös vapaalaskusuksi toimi yllättävän hyvin kovalla rinteellä”, Palander kertoo.

Palanderilla on Van Deer -suksien myyntioikeudet Suomeen, Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan.

Viro on vielä työn alla. Toimin näissä maissa agenttina, en maahantuojana. Minun yhtiöni tekee sopimukset. Vanhat kisalaskukaverini ja ystäväni Sami Uotila ja Mikko Luukkaa ovat myös tukenani tässä bisneksessä. Augment-merkki kuuluu samaan pakettiin, mutta keskitymme voimallisemmin Van Deer Red Bulliin. Minun roolini on toimia myyntimiehenä.

 

Monta mutkaa Van Deer Red Bull -brändiksi

Liikemies Jukka Peltola perusti vuonna suksialan huippuammattilaisten kanssa Mad Croc -suksimerkin. Kneisslin suksitehtaalta haalituilla koneilla perustettiin oma suksitehdas Itävaltaan vuonna 2013. Merkin alkumetreillä oli mukana myös Palander.

”Peltola esitteli saunassa halunsa tuoda energiajuoman sponsoroima suksimerkki alppihiihdon maailmancupiin. Totesin hänelle, ettei tule ikinä onnistumaan. Sanoin, ettet sitten muuta keksinyt ja nauroin”, Palander muistelee ehdottomuuttaan.

Mad Croc muuttui Crociksi ja jalkinevalmistaja Crocsin vaatimusten jälkeen Augmentiksi. Viime kesäkuussa Augment myytiin Red Bullille. Jottei asia olisi näin yksinkertainen, tässä välissä olympiavoittaja, kahdeksankertainen maailmancupin kokonaiskisan voittaja ja seitsenkertainen maailmanmestari itävaltalainen Marcel Hirscher oli perustanut oman Van Deer -suksimerkin, jonka sukset valmistettiin Augmentin tehtaalla. Hirscher on ollut urheilijana ja uran jälkeen läheisessä yhteistyössä Red Bullin kanssa. 

Asia eteni niin, että ensin Red Bull osti Hirscherin Van Deer Sportsin. Sitten Van Deer-Red Bull Sports osti vielä suomalaisessa omistuksessa olleen Augmentin.

Hirscher haluaa merkin edustajiksi entisiä huippulaskijoita. Kutsun käytyä Palander oli heti valmis uuteen isoon projektiin.

Rakkaudesta lajiin lähdin tähän. Sydämeni on tuolla rinteissä. Totta helvetissä lähdin mukaan, kun paikka tuli. Ei tarvinnut monta kertaa houkutella. Olisin voinut keksiä jotain helpompaakin hommaa, mutta sydän on näissä hommissa.

Van Deerin taustajoukkojen nimilistasta voisi päätellä, että kyseessä on vain kisalaskijoille suunniteltu sivakka. Mallistosta löytyy vapaalasku- ja touring-suksiakin, ja sitä ollaan laajentamassa lähivuosina. Augmentilla on lisäksi parkki- ja allmountain-suksia, jotka vaihtuvat Van Deeriksi luultavasti ensi talveksi.

 

Palander maksoi suksistaan

 Van Deerilla on erittäin tiukka hinnoittelulinja: kaikille on sama hinta. Tämän sai huomata myös Palander, joka sopimusneuvottelujen jälkeen pyysi itselleen testiparia.  

Sain sukset ja laskun niistä. Hinta oli ihan sama kuin mitä tukkuasiakkaamme niistä maksavat,” Palander valaisee.

Jaa uutinen