Brittiläinen ulkoiluvaatebrändi Rab lanseeraa Material Facts -ohjelman. Sen tavoitteena on antaa kuluttajien ja jälleenmyyjien käyttöön tarkat tiedot tuotteiden vastuullisuudesta.
Ohjelma on käynnistynyt jälleenmyyjien osalta, ja kuluttajille se avautuu syksyn 2023 aikana. Material Facts -ohjelman myötä Rab rohkaisee jälleenmyyjiä, muita brändejä ja alan sidosryhmiä avoimuuteen sekä tukemaan European Outdoor Groupin kestävän kehityksen datan keräämistä.
Tuotetiedot ovat saatavilla jokaiselle vaatetuotteelle. Tuotteen tiedot on saatavilla jokaiselle vaatetuotteelle, ja se kertoo (painoprosentteina) tarkan kierrätysmateriaalin, fluori- ja hiiliyhdisteiden määrän sekä tuotantopaikan. Kriteereitä lisätään tulevaisuudessa.
Parannuksia vaiheittain
Rab on ilmoittanut tavoitteekseen hiiliyhdistepäästöjen nollaamisen vuoteen 2030 mennessä. Materiaalihallinnan ekologisuuden ja eettisyyden lisäksi yhtiö on kiinnittänyt huomioita myös esimerkiksi saumojen kestävyyksien optimointiin. Kaikki nämä tiedot kerrotaan avoimesti ja helposti ymmärrettävässä muodossa.
Ensimmäiset Material Facts -tiedot on koottu Rabin eristetyistä talviasuista. Materiaalitiedot löytyvät Rabin verkkosivustolta tuotekohtaisella QR-koodilla, joka on painettu myös tuotelappuihin.
Material Facts -ohjelmalla Rab tukee European Outdoor Groupin (EOG) kestävän kehityksen tiedonvaihtoprojektia. Projekti suunniteltiin yhdenmukaistamaan kestävyyteen liittyvien ominaisuuksien standardeja sekä tuotemerkkien ja jälleenmyyjien välistä viestintää.