Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Laadukkaammin, kestävämmin ja kaupallisemmin – Guy Romi Fenix Outdoor Finland

Fenix Outdoor Finland Oy:ssa tapahtui vallanvaihto reilu vuosi sitten. Yhtiössä pitkään palvellut ja alalla legendaksi muodostunut Jouni Rajala jäi ansaituille eläkepäiville maajohtajan tehtävistä. Tilalle nimettiin Guy Romi, joka siirtyi yhdysvaltalaisesta Boylen perheyhtiöstä Columbia Sportwearista ruotsalaisen Nordinien perheyhtiöän Fenix Outdooriin. 

Houkutin yhtiön vaihtoon ei ollut raha vaan ekologisuus.
”Olen liikkunut liki koko elämäni luonnossa ja ympäristön kunnioitus on kasvanut siinä mukana. Jos alalla voimme tehdä jotain ympäristön eteen, haluan olla siinä mukana,” Guy Romi sanoo.

Fenix Outdoor tuotemerkkejä ovat Fjällräven, Hanwag, Primus sekä Royal Robbins. Näistä selkeästi suurin on Fjällräven. Tehtävien siirto Rajalalta Romille sujui ongelmitta, sillä he tekivät töitä rinnakkain kolme kuukautta.
Sain suuret saappaat täytettäväksi. Jouni on lämmin ihminen, ja hänellä on ihmisläheinen johtamistyyli. Vaikka olemme erilaisia persoonia, perusasiat eivät ole muuttuneet. Tämä on tiimityötä, yhdessä tekemällä saadaan paras tulos aikaiseksi.

Romin reitti outdoor-kaupan alalla palasi eräällä tavalla lähtöpisteeseensä, sillä hän aloitti 1980-luvun lopulla Partioaitassa osa-aikaisena myyjänä. Partioaitassa vierähtikin liki 20 vuotta, kunnes hän siirtyi myynti- ja markkinointipäällikön paikalta Columbian palvelukseen vuonna 2009. Partiolaiset myivät Partioaitan Fenix Outdoorille vuonna 2011.
Hyppy Partioaitasta amerikkalaiseen korporaatioon oli valtava. Toiminta oli tarkasti säänneltyä ja suoraviivaista, toisinaan hieman jäykkääkin. Kaikki kuitenkin toimi. Ajasta Columbialla jäi hyvät fiilikset, sain paljon oppia sekä tekemisen mallia. Siellä panostettiin globaaleihin tavoitteisiin, mallistot ja markkinointi olivat yhteneväiset ympäri maailman. Vaikka toiminta ei ollut aina kaikkein ketterintä, tuloksellisuuden kannalta toimintamallit olivat hyviä – ja sitähän viime kädessä tavoiteltiin.”

 

Haasteellisempia aikoja

Romi tarttui Fenix Outdoorin maajohtajan pestiin vielä koronan ravistellessa maailmaa, kun nurkan takana oli Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Myös markkinatilanne oli hyvästä kysynnästä huolimatta kääntymässä laskuun.
Ulkoilun suurin hype oli jo kääntynyt pieneen laskuun. Viime kesänä ihmiset lähtivät laajemmin ulkomaille, ja kotimainen ulkoilu jäi vähemmälle. Myöskään säät eivät ole täysin meitä suosineet. TMA:n mukaan urheilu- ja vapaa-ajan kauppa jää vajaat 10% miinukselle edelliseen vuoteen verraten.”

Monien vähittäiskauppojen varastot pullistelevat tavaraa. Syitä on monia, kuten optimistiset ennakot, koronan takia viivästyneet toimitukset, kuluttajien varovaisuus tai kohonneet elinkustannukset.
Markkinat on jo osin kyllästetty. Ei retkeilijä osta heti uutta rinkkaa, varsinkaan jos rahat ovat tiukalla. Tällä hetkellä ostetaan tarpeeseen, ei heräteostoksena. Varastoa on kertynyt kaikille kaupan portaille. Vaikka laadukas retkeily myy edelleen hyvin, on tuotteita voitu tilata liikaa. Tilanteesta ei voi syyttää asiakkaita, sillä viime vuosina on ollut monta ennakoimatonta muuttujaa.

Urheilukauppa on tunnetusti ala, jossa kauppaa tehdään varsin tasaisesti ilman muotikaupan veroisia pudotuksia tai nousuja.
Elämme poikkeuksellisia aikoja. Kaikki tietävät, että urheilu- ja vapaa-ajan kaupassa on haasteensa, mutta nyt niiden laajuus on kyllä yllättänyt. Kun varastoja on kertynyt liikaa, voi tilanne olla hankala. Meidän roolissamme on tärkeää, että teemme asiakkaan kanssa yhteistyötä luotettavasti ja pitkällä tähtäimellä. Asioista puhutaan ja ongelmat voidaan ratkaista yhdessä suunnittelemalla. Kun myynti ja varasto ovat tasapainossa, outdoorin kauppahan voi ihan hyvin. Emme ole kenties Covid-ajan huippulukemissa, mutta kuluttajien aktiviteetit ja arvostus luontoa kohtaan eivät kuitenkaan ole kadonneet, vaan päinvastoin.

Perinteinen keino varastojen tyhjentämiseen ovat mittavat alennukset. Punalaput saavat muutoin rauhallisen Romin puheeseen pontta.
Niin paljon punalappuja! Tietysti sisäänvetotuotteita pitää olla, sen ymmärrän. Mutta nyt on ollut poikkeuksellisen paljon hintavetoja ja -vääntöjä. Toivon, että vähittäiskauppa pyrkisi tarjousmyynnin lisäksi myös kehittämään aktiivisemmin ja laaja-alaisemmin liiketoimintaansa. Myynnin ohessa tulisi olla muitakin lähestymiskulmia, kuten laadukkaasti rakennettuja myymälöitä ja esillepanoja. Tai vaikkapa markkinoinnin uudet lähestymiskulmat. Myymme ja ennen kaikkea edustamme premium-tuotteita ja alamme kestävän kehityksen arvoja. Tavoitteemme on, että pystyisimme välittämään tämän viestin yhdessä jälleenmyyjiemme kanssa kuluttajille.”

 

Brändit keskiössä

Fenix Outdoor on iso yritys, joka toimii monella eri kaupan tasolla. On omat tuotemerkit ja niiden tukkukauppaa; omia vähittäiskaupan myymälöitä ja verkkokauppoja löytyy Euroopassa, kuten Suomessa Partioaitta.
Meillä on eri organisaatiot, jotka molemmat toimivat täysin itsenäisesti. Teemme kuitenkin hyvää ja aktiivista yhteistyötä,” Romi kuvailee.

Yrityksen moniulotteisuus tekee Romin työstä mielenkiintoisen.
Markkinointiviestintä on menossa yhteneväisempään suuntaan. Katseemme kohdistuvat ennen kaikkea kuluttajiin, joille tuotteemme ja arvomme ovat merkityksellisiä. Toteutamme mm. pienempiä kuluttajatapahtumia, joissa asiakkaamme haluavat oppia uutta luonnossa liikkumisen ja tekemisen kautta. Fjällrävenin tahtotila on olla laadukkain ja luontoa kunnioittavin outdoor-brändi, asiakkaillemme aidosti merkityksellinen ja pitkäaikainen retkikumppani.”

 

Kestävää kehitystä

Koronan myötä uutuustuotteiden elinkaari jatkui pidempään jatkavina mallistoina. Fjällräven vanhimmat tuotteet ovat tuotu markkinoille jo 60-luvulla, ja niitä on päivitetty maltillisesti. Värikartta on pysynyt pitkälti samana.
Meillä mallistouudistukset ovat olleet hyvin maltillisia ja perusteltuja. Nyt kilpailijoillakin on paljon jatkavia malleja; muuttuuko tilanne kuin kauppa normalisoituu? En uskalla arvata. Toivon, että mallistojen järkevä uudistuminen jatkuisi. Tarvitsemme uutuuksia, emme voi pysyä paikoillamme.

Markkinoiden tulevaisuuteen Romi katselee brändikeskeisesti.
Uskon, että vahvat brändit, ei välttämättä älyttömän isot, kuten vaikka Icebug, pärjäävät. Ne voittavat, jotka erikoistuvat ja keskittyvät omiin vahvuuksiinsa. Brändit kommunikoivat yhä suoremmin kuluttajien kanssa pysyäkseen heidän pulssillaan. Tavoitteena olla kuluttajalle merkityksellinen brändi nyt ja tulevaisuudessa.

 

Jalanjälki toimintaan

Jouni Rajala jätti oman merkkinsä suomalaiseen urheilukauppaan. Minkälaisen jäljen Romi haluaa Fenix Outdoor Finlandiin jättää, kun maajohtajan pesti aikanaan päättyy?
Tulin töihin hyvään yhtiöön, kauppa käy ja tiimi toimii. Toivottavasti voin jättää yrityksen samassa tai paremmassa kunnossa olevan yrityksen – tai ainakin vastuullisemmassa. Teen työtä brändiemme eteen yhdessä jakelukanavien ja asiakkaiden kanssa. Sieltä se vielä parempi Fenix Outdoor löytyy.

Jaa uutinen