Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomalaisten heikkenevä ostovoima ei vielä näy ostokäyttäytymisessä

Muoti- ja urheilukaupassa nähdään ensimmäinen koronavapaa syyssesonki kahteen vuoteen. Korona-ajan myynninsiirtymä muotikaupasta urheilukauppaan on nyt painottunut muotikaupan eduksi. Muotikaupan arvo on kuitenkin edelleen 6,7 prosenttia koronapandemiaa edeltävän tason alapuolella, kun urheilukauppa on 9 prosenttia pandemiaa edeltävää aikaa ylempänä.

 

Kaupan odotetaan kasvavan yli joulun

Muoti- ja urheilukauppa ry:n kaupan odotuksia mittaava myyntibarometri ennustaa kaupan jatkuvan kasvu-uralla ainakin vielä joulun yli. 80 prosenttia vastaajista odottaa kasvun jatkuvan ja 62 % vastaajista ennustaa kävijämäärien edelleen kasvavan.

 

Kivijalkakauppa vetää

Kivijalkakauppa on alkuvuonna ottanut menetettyä markkinaosuutta verkkokaupalta. Esimerkiksi vaatteiden kivijalkakauppa on kasvanut + 11 %, kun verkko-ostokset Suomesta ovat vähentyneet -4 % ja EU-maista -23 %.

 

Urheilukaupan myynti on laskenut odotetusti

Korona-aika suosi yksilökuntoilua ja vapaa-ajan harrastuksia. Nyt urheiluvälinekauppa on odotetusti hiljentynyt. Urheilukaupan myynti on laskenut 9 prosenttia vuoden alusta, joskin syyskuussa laskua oli enää 2 prosenttia.

Talviurheilun painoarvo on urheilukaupalle merkittävä, lumentulo ja talvilajien käynnistyminen ratkaisevat koko vuoden myynnin kehityksen”, sanoo Muoti – ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Urheilun verkkokauppa on laskenut 21 prosenttia. Eniten on hyytynyt verkko-ostosten teko muista EU-maista, jonka myynti on laskenut vuoden alusta 35 prosenttia.

 

Lähde tiedote Muoti- ja urheilukauppa ry.

Jaa uutinen