Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Neonsunin toimitusjohtaja Kari Hujakka viihtyy ihmisten keskellä

Hämeenlinnalaisen Neonsunin toimitusjohtaja ja yrittäjä Kari Hujakka on tuttu näky myös asiakasrajapinnassa. Vaikka hän pitää numeroista, vielä mieluummin hän on ihmisten parissa, tunnelmia aistimassa. Hän on tuttu näky vaikkapa Levillä asiakkaille siteitä säätämässä. 

Liikunnanopettajan työ ei innostanut Hujakkaa 80-luvun lopulla; hän halusi työn tuloksen näkyvän myös tilipussissa. Hujakka siirtyikin Radiotukkuun Eino Kalpalan leipiin edustamaan Völklin suksia. Radiotukun kohdattua laman haasteita hän siirtyi Roymaxiin, joka toi maahan Bollén laseja. Roimaxilla Hujakka viihtyi pitkään, vuodesta 1991 aina vuoteen 2004. Päätös oman yrityksen, Neonsunin, perustamisestä syntyi kysymyksestä ”Haluatko ostaa Bollén edustuksen?” Halusihan Hujakka.

Tein diilin Bollésta, ja Elanin maahantuonnin sain vuoden myöhemmin. Brändikirjo on kasvanut tasaisesti 18 vuoden ajan. Sportin rinnalle on tullut myös optiikka, josta kertyy noin puolet 2,5 miljoonan euron liikevaihdosta.”

Maahantuonnin lisäksi Neonsun perusti kymmenen vuotta sitten Leville Elan Ski Shop & Rentalin. Muutama vuosi sitten se erotettiin erilliseksi yhtiöksi, jossa on osakkaana myös myymälää vetävä Katri Viitaniemi.
Katri teki valtavan työn paikan nostamisessa ylös, minkä ansiosta hän on myös ansainnut osansa yrityksestä.

Verkkokauppa sporttilasit.fi on myös Neonsunin toimintaportfoliossa.
Meillä on jatkuvassa mietinnässä kuluttajakäyttäytymisen tulevaisuus digitalisoituvassa maailmassa. Sporttilasit.fi -sivuston myynti on ollut vähäistä, ja se on ollut meille enemmänkin tuoteinformaation välittämistä. Se on varmaan alan kallein verkkokauppa Suomessa; emme halua kilpailla jälleenmyyjiemme kanssa.

Puhetta piisaa

Hujakan haastatteleminen on helppoa. Jos sanoo vaikka sanan ’aurinkolasit’, alkaa samantien vuolas tarinointi sanaan liittyen. Suoranaista myyntiä se ei ole, mutta puheessa kulkevat luontevasti mukana myös Neonsunin edustamat tuotemerkit.

Neonsun edustaa Suomessa Monoqool, Charmant Group ja Booth&Bruce -silmälasikehyksiä sekä Cébé, SPY, Bollé ja Serengeti -aurinkolaseja. Sporttituotteisiin kuuluvat Cébén, SPYn ja Bollén laskettelulasit sekä laskettelukypärät, Elan-sukset, Alpina ja Roxa -laskettelumonot, Komperdell-sauvat sekä Levelin hanskat. Sporttipuolen kivijalat ovat Bollé ja Elan.
”Suurin osa brändeistä on ollut meillä pitkään, sillä olemme hoitaneet niitä hyvin. Kiitos siitä kuuluu tietysti myös asiakkaille. Portfoliota ei ole ollut tarvetta juurikaan ronkkia, me rakastamme edustamiamme tuotteita. Tärkeintä on hyvä kokonaisuus. Olen ollut 30 vuotta Bollén kanssa tekemisissä, joten heidän logonsa on tatuoitu sydämeeni. Vuonna 1992 Bolléa myytiin noin 1 500 lasia, nyt Bollén tuotteita menee vuodessa noin 30 000 yksikköä.

Hujakalta riittää rakkautta ja huolenpitoa myös henkilökunnalle. Neonsunissa on lisäksi viisi muuta henkilöä, joista kolme on täysipäiväisiä kolme osa-aikaista. Osalla työsuhteet ovat pitkiä.

Ei minulla ole henkilökuntaa, vaan työkavereita. Meidän etu on se, että koemme olevamme pieni perhe, joka on laajentunut optiikan kasvun myötä. Kaikki tekevät kaikkea. Haluan pitää porukasta hyvää huolta. On tärkeää, että he tykkäävät olla täällä töissä. Olen ollut onnekas rekrytoinneissa, sillä olen saanut hyviä kollegoita, eikä kukaan ole lähtenyt pois. Uusien rekrytointi on hoitunut lähipiiristä. Yhdessä onnistutaan ja tehdään virheitä, joista otetaan oppia.

Kollegoista alalla tunnetuin on Eski Linnavuori, joka on ollut Neonsunissa liki alkumetreistä alkaen.

Katse eteenpäin

Hujakka täyttää 60 vuotta, ja katse on vilahtanut myös vapaaherran aikaan. Neonsunin tulevaisuuttakin on mietitty.

Korona vähän pitkitti tämän suunnitelman toteutumista. Neonsunin jatkumo on selkeä, seuraavat viisi vuotta mennään 110% tulta päin! Pitkään meillä ollut nyt myyntijohtajana toimivasta Milja Tiaisesta tulee yrityksen osakas. Kolmen vuoden päästä meillä on tarkastuspiste, jonka jälkeen täsmennetään suunnitelmaa. Hän on ollut mukanani yrityksen alusta saakka sekä kokenut ilot, surut ja kasvukivut rinnallani vuosien varrella. Hän on korvaamaton kumppani minulle, kuten tietysti koko tiimi.

Tiaista Hujakka kehuu estoitta.
”Hyvänä kumppanina Milja mahdollistaa minulle asiakasrajapinnassa käyskentelemisen. Esimerkiksi viime keväänä olin neljä kuukautta Levillä vuokraamossa kiireapulaisena, kun kiire oli älytön. Hän hoiti silloin huomattavan osan myös toimitusjohtajan tehtävistä.

Asiakkaiden kanssa tekeminen on Hujakalle mieluista puuhaa.
Pyrin ja pyrimme olemaan kuluttajien iholla, että tiedän, mitä he miettivät ja haluavat. Olen mielestäni supliikkimies ja tykkään olla ihmisten parissa. Päämiehillä voi toisinaan olla eri näkemyksiä Suomen markkinoista, mutta kokemuksen ansiosta pystymme viemään oikeaa tietoa sinnepäin.

Onnistuneista analyyseista yhtiön palkintokaapissa on monta pystiä, joissa kerrotaan yhtiön olevan jonkun brändin vuoden maahantuoja, vuoden myyjä tai vuoden myynnin kasvattaja.

Kun rakastaa, ei huomaa tekevänsä työtä

ISPO-messuilla käydessä huomaa, että Suomessa on rajattu määrä brändejä. Varsinkin talviset tuotemerkit ovat kiinnostuneita myös peräpohjolan markkinoista. Hujakan puhelin piippaa säännöllisesti yhteistyöstä kiinnostuneiden brändien toimesta.
En jaksa enää lähteä rakentamaan uutta brändiä Suomeen. Se vaatii aikaa ja rahaa, jota päämiehet eivät ole valmiita investoimaan. Meillä on nykyisilläkin brändeillä paljon kasvumahdollisuuksia.

Hujakka vastasi YouSportin haastattelupuheluun lomamatkaltaan. Lomaa olisi vielä jäljellä, mutta auton keula oli kääntynyt Hämeenlinnaa kohti.
Ajatukset ovat jo kääntyneet työmoodiin, joten viedään kehokin työpaikalle. Kollegat vitsailevat, etten lähde täältä kulumallakaan, vaikka työt virallisesti lopettaisin. Kuulemma ohjeistaisin drinkki kädessä Sloveniasta vielä hankkimattoman huvipurren kannelta, miten asioita pitäisi hoitaa. He tuntevat minut hyvin, eivät taida täysin väärässä olla.

Kari Hujakka
Neonsun Oy
Puusepänkatu 5, 13110 Hämeenlinna
p. 03 6127 222
neonsun (at) neonsun.fi

Jaa uutinen