Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Kaupan kasvupyrähdys on ohi – epävarmuus painaa kauppaa ja kuluttajaa

Kaupan liiton tuoreen ennusteen mukaan vähittäiskaupan liikevaihdon määrä putoaa tänä vuonna runsaat 2,5 prosenttia ja ensi vuonna enemmän. Euromääräisen liikevaihdon kasvu nojaa pelkästään kustannusten ja hintojen nousuun. Jos Suomi ja Eurooppa ajautuvat taantumaan, kaupan pudotus syvenee. 

Ostovoiman turvaaminen on olennaista kaupan kehitykselle, ja siksi työn verotuksen keventämisen pitäisi olla tulevan hallituksen ykköstavoitteita Kaupan liitto viestittää. Nousevalla hinta–palkka-spiraalilla ei ostovoimaa pystytä tukemaan.

Kustannusten ja hintojen nousun vaikutus alkoi näkyä vähittäiskaupassa jo viime vuoden lopulla, kun myynnin määrä ei enää kasvanut. Kehitys on jatkunut vielä jyrkempänä koko alkuvuoden, kun ennakkotietojen mukaan myynnin määrä on ensimmäisellä vuosipuoliskolla supistunut 2,6 prosenttia ja euromääräinen liikevaihto kasvanut 3,9 prosenttia.

Kaupan liitto ennustaakin vähittäiskaupan liikevaihdon määrän supistuvan tänä vuonna lähes kolme prosenttia ja ensi vuonna hieman enemmän. Ennusteessa on niin ylä- kuin alasuuntaisiakin riskejä.
Jos talouskasvu Euroopassa pysähtyy, euro yhä heikkenee, Kiinan koronasulut jatkuvat tai Ukrainan sodan vaikutus energian hintoihin pitkittyy ja syvenee, kauppa voi sukeltaa ennustettua pahemmin. Tämä leikkaisi myös kaupan työllisyyttä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kuvaa.

Toisaalta myös positiivisemmat näkymät ovat mahdollisia.
Korkotason nousu voi jäädä odotettua hillitymmäksi, raaka-aineiden hintojen nousu on jo hidastunut ja energian saatavuuskin voi olla pahimpia pelkoja parempaa”, Kurjenoja toteaa.

Monia uhkakuvia

Nykyinen inflaatio syö kaupan myyntiä eri tavoin. Ensinnäkin kuluttajan suurimpien menoerien, asumisen ja liikkumisen, kallistuminen ei jätä paljoa tilaa kaupan tai muiden kuluttajapalveluiden kasvulle. Toiseksi ostovoiman supistuminen leikkaa myyntiä. Kolmanneksi asiakkaat siirtävät kulutustaan halvempiin tuotteisiin, ja neljänneksi inflaatiopelot säikäyttävät kuluttajia ja aiheuttavat epävarmuutta.

Tähän mennessä hintojen nousu on johtunut pitkälti ulkoisista syistä, jotka ohi mentyään myös lieventävät inflaatiota, ellemme me itse pahenna ja pitkitä tilannetta”, Kurjenoja varoittaa.

Erikoiskaupan digitalisaatiota on edistettävä

Kotimaisessa erikoiskaupassa ja brändeissä on merkittäviä kasvun ja kansainvälistymisen mahdollisuuksia. Erikoiskaupan digitalisaation ja kansainvälistymisen edistämiseksi ei välttämättä vaadita edes suuria yritystukia, vaan ennen kaikkea osaamisen lisäämistä.

Määräaikainen Business Finlandin rahoittama verkkokauppaa kehittävä ohjelma on jo olemassa. Sen pohjalta on nyt luotava vakinaisempi ohjelma, jonka piiriin pääsisi aikaisempaa useampia ja eri kehitysvaiheissa olevia yrityksiä”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi ehdottaa.

Lähde: Tiedote https://kauppa.fi/uutishuone/2022/08/03/kaupan-kasvupyrahdys-on-ohi-epavarmuus-painaa-kauppaa-ja-kuluttajaa/

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email