Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

ISPO Outdoor uudistui

OutDoor by ISPO järjestettiin 12.-14.6 Münchenissä aikaisemmasta poiketen Order Centerissä (MOC). MOCissa sijaitsevat vakituisesti myös useiden sport- ja outdoorbrändien myyntikonttorit sekä showroomit. Koronatauon jälkeen järjestetyt messut keräsivät paikalle noin 8 000 vierailijaa. Näytteilleasettajia oli noin 70 eri maasta. 

Messujen toteutus oli aiemmasta poikkeava. Brändeillä, joilla oli showroom MOCssä oli mahdollisuus esitellä tuotteitaan perinteisen messuosaston sijaan tai lisäksi omassa showroomissaan. Osa brändeistä esitteli mallistoa showroomissa, minkä lisäksi messualueella hightlight-tuotteita ja innovaatioita. Myös showroomin listaaminen messukatalogiin oli kustannustehokas tapa näkyä.

Messuohjelmaan kuuluivat keskustelutilaisuuksien ohella perinteisten ISPO Awardien (https://www.ispo.com/en/awards/ispo-award/winner/2022) sekä Scandinavian Outdoor Awardien (https://scandinavianoutdooraward.com) juhlallisuudet. Outdoor Conferencen kattoteema oli Regenerative Value Creation, jonka viitoittamana kuultiin puheenvuoroja niin toimitus- ja arvoketjuihin, vastuullisuuteen kuin johtajuuteenkin liittyen.

Messujen Hang out -ulkoalueella järjestettiin molempina iltoina outdoor-iltatilaisuudet, joissa saatiin nauttia grilliherkkuja ja kurkun kostuketta leppoisassa tunnelmassa.

Akvamariinin sport- ja outdoor-brändeistä vastaava Hanna-Liisa Erkheikki, joka työskentelee myös ISPOa Pohjoismaissa edustavan Huginbizin kanssa, koki MOC:n hyväksi paikaksi järjestää messut.
Messut olivat aikaisempaa pienemmät, mutta MOC:ssä oli intensiivinen ja mukava tunnelma. Moni vertasikin sitä aikaisempiin Friedrichshafenissa Bodenseejärven rannalla järjestettyihin messuihin. Outdoor-bisnes on ihmiskeskeistä, ja sosiaalinen kanssakäyminen sekä kohtaamiset erityisesti koronan jälkeen ovat tärkeä osa messuja.”

Myös showroomeissa kävi hyvä kuhina, vaikka osa epäili niiden sopivuutta messukäyttöön. Osa brändeistä haluaisi messujen pysyvän MOC:ssä. Ensi vuoden paikka on kuitenkin vielä avoinna; mietittävänä on, järjestetäänkö ne MOC:ssä vai perinteisessä Riemin messukeskuksessa.

Korona on vaikuttanut toimialaan merkittäväsi. Moni messurakentaja ja muu alihankkija on vaihtanut alaa, ja esimerkiksi tuttu messuhotelli on suljettu. Tämä aiheutti yllättäviä ongelmia. Vaikkapa lisävalaistuksen saaminen messuosastolle saattoi osoittautua hyvin haasteelliseksi.
Tämä kannattaa ottaa jatkossa huomioon. Kaikkea messuosastoille tarvittavaa ei ole enää tarjolla samassa määrin kuin aikaisemmin,” Erkheikki kuvailee.

 

Vaude messusi laajasti

Muun muassa Vaude oli messuilla näyttävästi esillä. Messuosaston ja showroomin lisäksi tuomerkki oli organisoimassa messujuhlia. Vaude Finlandin toimitusjohtaja Mika Kuusimäki koki tapahtuman onnistuneeksi.

Osastollamme kävi paljon kiinnostuneita asiakkaita ja saimme ympäristöviestiämme vietyä hyvin eteenpäin. Showroomissa tehtiin perinteistä kauppaa kasvotusten, mikä tuntui pitkän tauon jälkeen erittäin mukavalta. Juhlissa oli rento ja leppoisa meininki. Selkeästi näki, että ihmisillä on ollut kohtaamisia ikävä.

 

Varmaa on, että OutDoor by ISPO järjestetään myös ensi vuonna Münchenissä. Onko se toukokuussa vai kesäkuussa on vielä auki. Ajankohta varmistuu paikan varmistuttua.

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email