Ouca Bikesin sähköavusteinen cargopyörä on suunniteltu ihmisten ja tavaroiden lähikuljettamiseen ekologisesti ja kustannustehokkaasti. Täysin Suomessa suunniteltujen ja valmistettujen pyörien sarjatuotanto käynnistyy vuodenvaihteessa.
Joskus pyöräkin täytyy keksiä uudelleen, havaitsi oululainen yrittäjä Tuomas Alapuranen petyttyään markkinoilla olevien sähköavusteisten cargopyörien laatuun ja ominaisuuksiin.
”Olemme vuokranneet asiakkaillemme sähköavusteisia cargopyöriä vuodesta 2017 alkaen. Vuokrausliiketoimintaamme hankkimamme cargopyörät vikaantuivat helposti ja vaativat paljon huoltamista. Kesällä 2019 päätin, että kehitämme itse maailman kestävimmän cargopyörän”, Alapuranen kertoo.
Pyörällä huomattavia etuja verrattuna muihin ajoneuvoihin
Jo Ouca-pyörän jykevä ulkomuoto osoittaa, että kestävyyteen on todella panostettu. Ensi silmäyksellä voisi jopa luulla, että kyseessä on jokin muu ajoneuvo kuin pyörä. Oucan luokittelu nimenomaan sähköavusteiseksi polkupyöräksi on ollut kuitenkin alusta saakka kehitystyön ytimessä.
”Pyöräksi luokiteltavalla ajoneuvolla on moottoriajoneuvoihin verrattuna lukuisia etuja, kuten päästöttömyys, terveyshyödyt ja pyörätieverkoston hyödyntäminen kulkemisessa. Myöskään ajokorttia ei pyörällä ajoon tarvita”, Alapuranen luettelee. ”Muita tuotekehityksen pääteemoja ovat olleet erinomainen käytettävyys, ajon vakaus sekä pyörän modulaarisuus.”
Kokonaan kotimainen taidonnäyte
Ouca-pyörät on suunniteltu Oulussa, ja ne valmistetaan täysin Suomessa rungosta ja kuljetustilasta lähtien. Patentti- ja mallisuojahakemukset ovat parhaillaan käsiteltävinä.
”Alusta saakka oli selvää, että tarvitsemme mukaan lukuisia kumppaneita. Tuotekehitystä onkin tehty yli 50 ihmisen voimin. On ollut upeaa huomata, että Suomesta löytyy tarvittavaa valmistusta, osaamista sekä intoa lähteä mukaamme kehittämään kestävää ja päästötöntä ihmisten ja tavaroiden lähikuljettamista”, Ouca Bikesin liiketoimintajohtaja Jani Sipilä kertoo.
Matkan varrelle on osunut myös onnea. Projektin alkuvaiheessa Sipilä ja Alapuranen eivät olleet tietoisia tamperelaisesta Revonte Oy:stä, joka kehittää täysin uudenlaista sähköpyörän moottoria.
”Revonten moottori mahdollisti pyörällemme ominaisuuksia, joita emme olisi saavuttaneet muiden valmistajien moottoreilla, kuten automaattivaihteisto, pakki ja etäpäivitykset. Revonte on mielestäni ylivertainen sähköpyörän moottori ja vieläpä suomalainen”, Sipilä iloitsee.
Oucan tähtäimessä Keski-Euroopan markkinat
Euroopassa myytiin viime vuonna noin 200 000 cargopyörää, suurimpana markkinana Saksa. Niin kuljetusyritykset kuin kaupungit ja muut organisaatiot etsivät kustannustehokkaita ja ekologisia vaihtoehtoja lähiliikkumiseen ja -kuljetukseen. Monissa maissa kysyntään vaikuttaa myös se, että cargopyörien hankintaa tuetaan rahallisesti, mikä näkyy innokkuudessa vaihtaa nykyistä kalustoa ympäristöystävällisempään vaihtoehtoon.
”Ennusteiden mukaan Euroopassa myydään 2 miljoonaa cargopyörää vuonna 2030, mikä tarkoittaa lähes 10 miljardin euron vuotuista myyntiä”, Sipilä kertoo.
Lisätietoja:
www.oucabikes.com
Toimitusjohtaja
Tuomas Alapuranen
tuomas.alapuranen@oucabikes.com
050 300 1898
Liiketoimintajohtaja
Jani Sipilä
jani.sipila@oucabikes.com
050 552 2991