Erilaiset liikkuvat pyörähuollot ovat ottaneet napakan otteen pyörähuoltomarkkinoista, eritoten suurimmissa kaupungeissa. Kauppalehti kertoi muutama päivä sitten toimijoista suurimman Yeplyn tarinan.
Polkupyörähuoltoa ei ole aina pidetty kaikkein hohdokkaimpana kasvualana, mutta kaikki voi muuttua, kun otetaan huomioon unohduksiin jääneet asiakkaat eli tavalliset kuluttajat. Näin uskoo polkupyörähuoltamo Yeplyn toimitusjohtaja Antti Känsälä.
”Pyöräala on aiemmin palvellut lähinnä aktiivisia pyöräilyharrastajia, mutta ei tavallisia pyörän omistajia”, Känsälä sanoo. ”Pyörän huolto ei ole ollut kaikille mukava kokemus – ei helppoa eikä nopeaa”.
Känsälä arvioi, että aktiivisia pyöräilyharrastajia on Suomessa vain noin 10–20 prosenttia polkupyörien omistajista, loput ovat niin sanottuja tavallisia kuluttajia. Nämä tavalliset pyörän omistajat kyllä käyttävät pyörää liikkumiseen, mutta eivät juuri tunne pyörien tekniikkaa tai alan jargonia. Heidän rikkoutuneet pyöränsä jäävät helposti pölyttymään varastoon, eivätkä löydä tietään huoltamoihin.
Vuonna 2016 perustettu Yeply on lähtenyt tavoittelemaan tätä suurta yleisöä ja kehittänyt Suomessa uudenlaisen pyörähuoltomallin, jossa huoltoautot kulkevat tietyllä reitillä pysähdyspaikasta toiseen – hieman kuten jäätelöauto.
Lähelle, mutta ei kotiovelle
Liikkuvat huoltopalvelut sinänsä eivät ole uusi keksintö. Suomessakin markkinoilla on pieniä liikkuvia polkupyörien huoltofirmoja, jotka ovat kuljettaneet palvelunsa asiakkaiden luo tilausten perusteella.
Tällaista mallia on kuitenkin vaikea saada kannattavaksi, koska yrittäjältä kuluu paljon aikaa paikasta toiseen siirtymiseen, Känsälä sanoo. Siksi Yeply on kehittänyt erilaisen ratkaisun: ”Pyrimme tuomaan palvelun riittävän lähelle ja tulemme naapurustoon, mutta emme kotiovelle asti.”
Olennaista on tehdä palvelusta helposti ymmärrettävä ja tavoitettava.
”Suurin kilpailijamme on ihmisten laiskuus”, Känsälä heittää.
Saksassa pyöräillään ympäri vuoden
Yeplyn liikevaihto ylsi viime vuonna lähes kolmeen miljoonaan euroon, kun mukaan lasketaan Suomen, Saksan ja Hollannin toimintojen vielä tilintarkastamattomat luvut yhteensä. Liiketulosta kertyi vastaavasti noin 56 000 euroa.
Viime vuonna Saksasta kertyi jo yli puolet Yeplyn myynnistä. Nyt Yeply aikoo pistää uuden kasvuvaihteen silmään, sillä se keräsi maaliskuussa 2,5 miljoonan euron uuden kasvurahoituksen. Kierrosta johti pääomasijoitusyhtiö Inventure, joka on tullut aiemmin tunnetuksi muun muassa Woltin ja Swappien ensimmäisenä sijoittajana.
Pyöristä tulee älykkäämpiä
Antti Känsälä uskoo, että huoltoalalle tuo kasvumahdollisuuksia myös sähköpyöräilyn yleistyminen.
Hän arvioi, että Saksassa jo noin puolet myydyistä polkupyöristä on sähköpyöriä. Suomessa sähköpyöriä on uusista myydyistä pyöristä ehkä vasta noin joka kymmenes, mutta osuus on ollut kasvussa. ”Sähköpyöräkenttä on isossa murroksessa. Pyöristä tulee älykkäämpiä, ja ne pystyvät jakamaan dataa. Meille kertyy dataa, jota ei ole kenelläkään muulla maailmassa.”