Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Mainonta on siirtynyt sosiaaliseen mediaan

Sosiaalisessa mediassa kerätään valtavasti tietoja käyttäjistä, ja nuo tiedot ovat mainostajien käytettävissä. Mutta kuinka mainonta kannattaa kohdentaa ja miten sitä tulee seurata – siihen vastaa Edun koulutus.

Sosiaalinen media on mullistanut mainonnan maailman keräämällä käyttäjistä ja heidän tuottamastaan sisällöstä valtavan määrä dataa. Sen perusteella tiedetään, millaista mainontaa kenellekin kannattaa näyttää. Taustalla tekoäly ohjaa toimintaa.

Mainostajalle tämä on hyvä asia: mainokset pystytään kohdentamaan juuri niille kuluttajille tai tahoille, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita mainostettavasta palvelusta tai tuotteesta.

Tätä ajankohtaista aihetta, some-kanavien käyttöä markkinoinnissa, käsiteltiin Erikoiskaupan liiton koulutustapahtumassa helmikuussa. Kouluttajana toiminut Antti Leino muistutti, että koska alustojen käyttö edellyttää sisäänkirjautumista, jo profiilia luotaessa käyttäjästä saadaan paljon tietoa. Käyttäjien itsensä jakamien sisältöjen, tykkäysten ja jakojen avulla tiedetään yhä tarkemmin, mitkä ovat heidän mielenkiintonsa kohteita.

Mainostajan pitää kuitenkin silti tietää, miten sosiaalisessa mediassa kannattaa toimia. Mainostajien käyttöön ilmaiseksi tarjottujen itsepalvelutyökalujen avulla mainosviesti saadaan kohdennettua juuri sille yleisölle, joka potentiaalisesti on kiinnostunut kyseisestä tuotteesta tai palvelusta, Antti Leino huomautti.

Määrittele ja mittaa

Koulutuksessa käytiin läpi, miten markkinoinnin tavoitteet voi määritellä ja mitata. Tulosten seuranta auttaa analysoimaan kampanjoiden onnistumista ja tehostamaan markkinointia. Leino kertoi, että seurantaan kannattaa ottaa ainakin sisältöjen saama näkyvyys, klikkiprosentti ja mainonnan hinta.

Antti Leinon sosiaalisen median opit ovat katsottavissa ilmaiseksi erikoiskaupan liiton kolmeosaisessa some-koulutussarjassa Edun Youtube-kanavalla. 

  1. Sosiaalisen median askelmerkit vuodelle 2022
  2. Some-toimenpiteiden suunnittelu vuodelle 2022
  3. Some-mainonnan työkalujen lyhyt oppimäärä

Erikoiskaupan liitto Etu järjestää keväällä 2022 myös koulutuksen digitaalisuuden vaikutuksista asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Koulutustapahtuma on loistava jatko-osa some-koulutuksille. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email