Vuonna 2021 Haglöfsin globaali myynti oli vahvaa, ja yhtiön tulos oli ennätyskorkea. Myönteistä kehitystä vauhditti yhtiön jatkuva parantaminen brändikokemuksessa, tuotteissa ja kanavavalikoimassa. Haglöfs myös nosti vastuullisuustyönsä rimaa uudella kunnianhimoisella ilmastositoumuksella.
Ulkoilutuotemarkkinat ovat kukoistaneet parin viime vuoden aikana, kun kuluttajat ovat viettäneet enemmän aikaa ulkoilma-aktiviteettien parissa. Vuonna 2021 Haglöfs kasvatti myyntiään 21 % ja kaksinkertaisti tuloksensa saavuttaen korkeimman marginaalin 10 vuoteen. Tämä saavutettiin samalla, kun investoitiin merkittävästi markkinointiin, tuoteinnovointiin ja kestävään kehitykseen.
”Vuosi 2021 oli Haglöfsille erittäin onnistunut. Myynnin ja kannattavuuden kasvu liittyy selkeään kohderyhmäkeskeisyyteemme, jatkuvaan tuotesuunnitteluumme ja -innovointiimme sekä hyvään työhömme kaikilla myyntikanavilla. Näemme, että yhä useammat kuluttajat vaativat korkealaatuista käsityötaitoa”, sanoi Fredrik Ohlsson, Haglöfsin toimitusjohtaja.
Uuden ilmastositoumuksen tekeminen
Haglöfs jatkoi kestävän kehityksen ponnistelujaan koko vuoden ajan. Yksi esimerkki on elinikäisen tuotetakuun käyttöönotto ja toinen käytettyjen tuotteiden Haglöfs Restored -malliston lanseeraus. Molemmat ovat tärkeitä askeleita yhtiön kiertotalouspyrkimyksissä.
Haglöfs teki myös uuden kunnianhimoisen ilmastositoumuksen: se vähentää päästöjään 50 % seuraavien 10 vuoden aikana ja saavuttaa hiilineutraaliuden viimeistään vuonna 2030. Osana matkaa kohti hiilineutraaliutta Haglöfs alkoi myös kompensoida täysin kaikki päästönsä ostamalla korkealaatuisia sertifioituja päästövähennyshyvityksiä. Sen ansiosta yhtiö saavutti laskennallisen ilmastoneutraaliuden jo vuonna 2021.
Toimitusjohtaja Fredrik Ohlsson sanoi, että onnistunut kasvu vuonna 2021 asettaa lyhyen aikavälin haasteita hiilineutraaliuden etenemissuunnitelmalle. Toisaalta se antaa Haglöfsille resursseja pidemmän aikavälin vaikuttamiseen.
”Olen ylpeä edistyksestä, jota olemme saavuttaneet – ja saavutamme jatkossakin – kestävän kehityksen alalla. Tiedämme, että myynnin kasvu lisää ilmastojalanjälkeämme lyhyellä aikavälillä. Siksi otamme vastuun nykyisistä päästöistä kompensoimalla oman toimintamme ja toimitusketjumme hiilijalanjäljen kokonaan. Se antaa meille myös mahdollisuuden investoida ja nopeuttaa työtämme ilmastositoumuksemme saavuttamiseksi”, Fredrik Ohlsson sanoi.
Mallistojen ja toimintatapojen muutos
Haglöfs teki useita muutoksia vuonna 2021. Yksi keskeisistä haasteista oli vallitseva pandemia ja sen vaikutukset tuotantoon ja logistiikkaan. Sen lieventämiseksi Haglöfs päätti suunnitella mallistonsa aiemmin kuin yleensä ja muuttaa tuotantosykliä toimittajien ja jälleenmyyjien turvallisuuden takaamiseksi.
”Olemme keskittyneet vahvasti arvoketjumme hallintaan ja toimittajiemme tukemiseen tänä vaikeana aikana. Työntekijöidemme, toimittajiemme, jälleenmyyjiemme ja liikekumppaneidemme välisen loistavan tiimityön ansiosta olemme pystyneet hallitsemaan kaikkien asianosaisten tilanteen hyvin”, Fredrik Ohlsson jatkoi.
Haglöfs jatkoi myös investoimista tuotteiden suunnitteluun ja toimivuuteen. Osana tätä yritys uudisti L.I.M.-konseptinsa, päivitti housumallistonsa ja otti kokonaan käyttöön uuden visuaalisen kielen tuleville kausille. Nämä aloitteet ovat kaikki saaneet hyvän vastaanoton, ja Haglöfs siirtyi vuoteen 2022 vahvalla tilauskannalla, kaikilla markkinoilla.
”Aloitamme vuoden 2022 hyvillä edellytyksillä, mutta jatkamme pandemian tiivistä tarkkailua. Jatkamme liiketoimintamme muuttamista entistä kuluttajakeskeisemmäksi ja digitaalisemmaksi sekä teemme lujasti töitä päästöjemme vähentämiseksi. Odotan innolla, että pääsemme nopeuttamaan matkaamme yhdessä koko Haglöfsin tiimin kanssa”, Fredrik Ohlsson päätti.