Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Heikki Tapaniselle urheilukauppa on kestävyyslaji

Heikki Tapaninen huokuu rauhallisuutta, hän ei höntyile, vaikka myyntimies onkin. Hänen uransa urheilukaupan parissa alkoi vuonna 2005 Greendoorin työharjoittelijana. 2010 Tapaninen aloitti White Balancella ja Heaven Distributionilla tukkukaupan parissa.

Vastuulla oli lukuisia tuotemerkkejä (esim. Movement, Keyland, Rab, Armada, Ortovox, Mons Royale), joiden myynnin lisäksi hän huolehti myös tuotteiden logistiikasta, pakkaamista myöten.

Syksyllä 2020 Rabin tuoreehko kansainvälinen myyntijohtaja Andy Schimeck ehdotti oman myyntikonttorin perustamista Suomeen. Tapanisen päätös oli helppo.

On paljon leppoisampaa, kun voi keskittyä vain kahteen merkkiin, Rabiin ja Lowe Alpineen. Kun tekee töitä suoraan brändille, pysyy paremmin kärryillä, missä mennään ja mitä on tapahtumassa. Myös palautekanava asiakkailta brändille on nyt paljon suorempi.

 

Uudessa tilanteessa Tapanisella on jäänyt enemmän aikaa asiakastapaamisiin ja koulutuksiin.

Reilu vuosi Rabin area managerina on ollut koronaa täynnä. Mallistojen esittelyt ovat pitkälti olleet verkossa, mikä on tehnyt Tapanisen työn haastavaksi. Osalle tuntemattoman tuotemerkin esitteleminen on haastavaa videon välityksellä.

Uusille asiakkaille olisi todella tärkeä päästä esittelemään tuotteita kasvotusten. Ei onnistu vähän tuntemattoman laatutuotteen myyminen ilman tuotteen koskettelua tai pukemista. Esimerkiksi kankaan joustavuutta on vaikea demota verkon välityksellä.

 

Kestävyysjuoksijana Tapaninen suhtautuu edustamiensa brändien viemiseen eteenpäin samoin, kuin hän suhtautuu vaikkapa toukokuussa juostavaan NUTS Karhunkierroksen 166 kilometrin taipaleeseen: brändiä tehdään tunnetuksi hitaasti kiiruhtaen, päämääränä maaliin pääseminen.

Rab on kiipeilystä, retkeilystä ja laskettelusta tuttu merkki outdoorin erikoiskaupoille. Sportin puolella olemme vielä tuntemattomia, ja tavoitteena onkin saada merkki tutuksi myös ulkoilijoille tai vaikka maastohiihtäjille. Meillä hinta ja laatu kohtaavat; emme ole halvimpia, mutta tuotteet ovat laadukkaasti toteutettuja. Maastohiihtäjien mieltämäksi merkiksi pääseminen vaatii paljon töitä. Myös life styleen tai pyöräilyyn meillä on tarjottavaa. Vähitellen ja määrätietoisesti lähestytään myös näitä kohderyhmiä. Valikoiman kasvun myötä uskon meidän saavuttavan orgaanista kasvua niin vanhoista kuin uusista asiakkaista.

 

Perheyhtiö takaa nopeat päätökset

 Rabin ja Lowe Alpinan omistaa Equip Outroor Technologies, jota voi luonnehtia perheyhtiöksi.  

Rabin tarina alkoi vuonna 1981, kun Rab Carrington valmisti nimeään kantavan makuupussin. Emoyhtiön palvelukseen siirtyminen avasi Tapaniselle uusia kaupan tekemisen mahdollisuuksia.

Suoraan brändin alla olen päässyt tekemään sopimuksia, joita en maahantuojana olisi päässyt tekemään. Nyt olemme sisällä Suomen tärkeimmissä outdoor-ketjuissa.

Equip Outdoor Technologies on nostanut viestinnässään esiin paljon niin ympäristö- kuin yhteiskuntavastuullisia tekojaan.

Toimitusjohtaja Matt Govar on itse innostunut tuotteista, ja on aktiivisesti mukana kehittämässä niitä. Ympäristöasioiden päätökset syntyvät pitkälti johdon omasta tahdosta, usein tunnepohjaisestikin. Vastuullisuus eri muodoissaan on johdolle ihan sydämen asia.”

Perheyhtiössä päätöksiä tehdään tarvittaessa nopealla aikataululla.

Esimerkiksi Lowe Alpinan vertikaaliurheiluun liittyvät reput vaihdettiin Rab-tuotemerkille hyvinkin nopealla aikataululla. Taloon palkattiin myös uusia suunnittelijioita, joiden ansiosta olemme saaneet laajempia mallistoja. Niiden myötä voimme tehdä aiempaa selektiivisempää jakelua.”

Tapaninen kertoo yhtiön myös ottaneen intuitiivisesti huomattavia varastoriskejä, mikä on korona-aikaan mahdollistanut mukavaa lisäkauppaa ja nostanut asiakastyytyväisyyttä.

 

Monen tason huolta ympäristöstä

 Equip Outroor Technologies on Fair Wear Foundationin jäsen, ja yhtiöllä on pitkälle ulottuva vastuullisuuden tiekartta. Omissa kulutustottumuksissaan Tapaninen näkee kehittämisen mahdollisuuksia. Juoksemisen kautta hän saa myös muita näkökulmia vastuullisuuteen.

Parasta ympäristöystävällisyyttä on, että tehdään kestäviä tuotteita. Laadukkaissa ulkoiluvaatemerkeissä tämä usein toteutuukin. Suunta on oikea, mutta matka on pitkä. Oma käyttöni on ”kerskakulutusta”, kun testaan tuotteita usein vain lyhyen aikaa. Laitan kuitenkin testatut tuotteet aina kiertoon seuraavalle ulkoilijalle. Ehkä kaikesta huolimatta haalin kaappeihin vähän liikaa varusteita.

 Pohjoisessa juostessa ympäristöasiat tulevat toisella tavalla silmille. Esimerkiksi Ylläksen kaivoshanke kismittää. On kumma, jos luonto- ja ulkoilumatkailun mahdollisuuksia ei alueella nähdä.

 

Kun korona antaa myöden, Tapaninen on valmiina kiertämään Suomea ja tapaamaan asiakkaitaan. Sosiaalisen herran lähimmät työkaverit ovat Norjassa, josta hoidetaan yhtiön Pohjoismaiden toimintoja. Ihmisten tapaamisen lisäksi reissaamiseen on rehti kaupallinen syy.

Mutuna arvioin, että teen 50 % enemmän kauppaa, mikäli pääsen esittelemään tuotteet kasvotusten. Välillä asiakaskin nostaa valikoimasta esiin tuotteita, joita en itse oivaltanut esitellä. Matka asiakkaiden luo on välillä hyvin pitkä, mutta se kannattaa tehdä.

Jaa uutinen