Suomen urheilukaupan ammattimedia

Uudenvuodenlupaukset näkyvät kassalla

S-ryhmän myyntidata paljastaa, mitä kansa on luvannut uudenvuoden kunniaksi. Tammikuussa myyntipiikkejä nähdään esimerkiksi proteiinijauheissa, kuntoiluvälineissä ja alkoholittomissa panimojuomissa.

Tammikuun kuntoilubuumi näkyy S-ryhmän myyntiluvuissa joka vuosi, kertoo käyttötavarakaupan johtaja Päivi Hole. Erityisen paljon myydään kotitreeniin sopivia pienkuntoilun tuotteita, kuten jumppamattoja, käsipainoja, kahvakuulia ja kuminauhoja. Esimerkiksi vuoden 2021 tammikuussa Prismoista ostettiinkin yli 14 300 kilon edestä kahvakuulia. Myös hierontavasara on edelleen hitti.

Myyntidatan perusteella treenin tueksi hankitaan myös erilaisia ravintolisiä ja proteiinituotteita. Esimerkiksi painonhallintatuotteita myydään tammikuussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuodesta riippuen 10–30 % ja proteiinijauheita 15–35 % enemmän keskimääräiseen kuukauteen verrattuna. Proteiinivalmisteiden lisäksi tammikuussa korostuu kevyemmin syöminen. Tammikuu on sitrushedelmien parasta sesonkia, ja niitä myydään jopa 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin keskimääräisenä kuukautena. Myös avokadoille tammikuu on vuosittain suurin myyntikuukausi.

Urheiluvaatteiden myynneissä jopa kymmenien prosenttien kasvuja

Paluu kuntoilun pariin nostaa myös urheiluun liittyvän elektroniikan kysyntää. Prismasta haetaan esimerkiksi Polarin ja Garminin urheilukelloja, joiden avulla mitataan kuntotasoa sekä suoriutumista harjoituksista ja palautumista.

Urheiluharrastusten aloittamista piristetään myös uusilla treenivaatteilla. Ulkoilu on korostunut korona-aikana kuntosalien ja ryhmäliikuntapaikkojen ollessa suljettuina, mutta Prisman myyntidatan perusteella suomalaiset kuntoilivat viime tammikuussa mitä ilmeisimmin myös kotona, sillä perinteinen alkuvuoden myyntipiikki urheiluvaatteissa toistui myös tammikuussa 2021. Esimerkiksi naisten treenipaitoja ja -toppeja myytiin viime tammikuussa noin 40–50 % enemmän ja treenitrikoita noin 30 % enemmän kuin joulukuussa tai helmikuussa.
Urheiluvaatteiden menekin kasvu liittyy myös laajempaan athleisure-trendiin eli päivittäisen pukeutumisen muuttumiseen rennommaksi, mistä Antti Tapani -malliston suosio on hyvä esimerkki, Päivi Hole huomauttaa.

Toisaalta myös säällä on vaikutusta siihen, mitä alkuvuodesta ostetaan. Tämä näkyy erityisesti ulkolajeissa: esimerkiksi toppavaatteiden ja suksien kysyntä riippuu pakkasista ja lumitilanteesta.
Viime talvi oli luminen ja kylmä, ja myimme hiihtovarusteissa kahdessa viikossa lähes yhtä paljon tavaraa kuin koko edeltävän sesongin aikana, jolloin lumitilanne oli heikko suurimmassa osassa Suomea. Myös esimerkiksi naisten talviulkoiluhousuja myytiin 4–6-kertaisia määriä edeltävän vuoden tammikuuhun verrattuna.

________________

Lähde:

https://www.sttinfo.fi/tiedote/kahvakuula-avokado-alkoholiton-olut-muun-muassa-naita-tuotteita-suomalaiset-ostavat-uudenvuodenlupauksia-tehtyaan?publisherId=68574024&releaseId=69928876

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email