Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth puntaroi korona-aikaa kotoaan käsin, videoyhteyden päässä. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet Partioaitalle myyntiennätysten rikkomista, kuukaudesta toiseen. Ehrnrooth tietää, että hänen tunnelmansa voisi olla toisenlainen.
– Olen kiitollinen siitä, että olen oikealla alalla, Ehrnrooth kiittelee.
Johtajana poikkeuksellinen aika on vaatinut notkeutta, mutta myös pitkän tähtäimen suunnitelmista kiinni pitämistä.
– Olemme aina olleet ketteriä, mutta pitäneet myös strategiastamme kiinni. Paljon on ollut päätöksien paikkoja, joista jotkut ovat olleet oikeita ja osa vääriä. Jos tulisi paikka tehdä jotain uusiksi, tekisin nykyisillä tiedoilla toisia. Aika on vaatinut nopeita päätöksiä, mutta pääosin meillä on ollut harkintakyky kohdallaan.
Strategian ja pitkäaikaisten suunnitelmien mukaan on esimerkiksi avattu uusi myymälä ja tavoitteista on pidetty kiinni.
– Olemme pystyneet katsomaan pidemmälle, haastavista ajoista huolimatta.
Kanta-asiakkaat kulmakivenä
Partioaitan kanta-asiakasjärjestelmä 365-klubi on noussut erittäin suosituksi. Klubilaisille järjestetään erilaisia teemailtoja, varusteiden lainaus- ja vuorausmahdollisuuksia. Partioaitta maksaa myös klubilaisten ostoksista kertyvää 1% ympäristöbonusta. Ympäristöbonuksen kohteen klubilaiset ratkaisevat äänestämällä.
– 365-klubi on yllättänyt meidät kaikki, eritoten se miten lojaalisti siinä ollaan mukana. Ensimmäisestä vuodesta lähtien klubin sosiaalinen puoli on tehnyt vaikutuksen. Kaikki tavoitteemme 365-klubin suhteen rikkoontuivat heti kättelyssä. Uusia jäseniä tulee osin myös ympäristöbonuksen ansiosta. Näinä haastavina aikoina yhteinen tekeminen on noussut uuteen arvoon.
Koronan myötä noussut ulkoilubuumi on tuonut uusia ihmisiä retkeilyn piiriin. Perusasioiden klubi-illat ovat olleet erityisen suosittuja, oikeina tai virtuaalisina tapahtumina.
– Perusasioiden esille tuominen on ollut tärkeää. Eritoten naiset ovat olleet erityisen aktiivisia klubilaisia. Esimerkiksi teltan pystyttäminen on kiinnostanut todella monia. Retkeilyn toisesta ääripäästä olevat hifistelyaiheet ovat vetäneet vähemmän kansaa. Kanta-asiakkaat ovat olleet myös vuorovaikutteisia, sillä meillä on Youtubessa liikuttavia videoita siitä esimerkiksi, kuinka klubilainen haluaisi pärjätä muutaman päivän yksin luonnossa.
Julkisuudessa on käyty keskustelua luonnon hyvää tekevästä vaikutuksesta, mutta Ehrnrooth ei kuitenkaan näe Partioaittaa mielenterveystoimistona.
– Emme ole ajatelleet tekevämme mielenterveystyötä, se kuuluu sen alan asiantuntijoille. Siitä on kuitenkin tutkimuksia, että luonnossa liikkuminen vaikuttaa ihmiseen positiiviisesti. Ruotsissa on ollut keskustelua ”luontoliikunnan reseptistä”, jota seuraamme mielenkiinnolla.
Partioaittaa haastetaan monella rintamalla
Ehrnrooth kiertää suoran bisnespuheen, hän haluaa mieluummin kertoa ideologiaa, joka johtaa myös kaupan virkistymiseen. Partioaittaa on viime vuosina ryhtynyt haastamaan markettien retkeilyosastot kuin myös yhden tietyn ulkoilun osa-alueen, esimerkiksi pienet vaeltamisen erikoisliikkeet.
– Me jatkamme omalla strategialla, kilpailutilanteen muutoksesta huolimatta. Myyntimme on noussut tasaisesti ja nyt korona-aikana jyrkästi. Partioaitan vastuullisuuteen painottava tekeminen alkoi jo 10 vuotta sitten. Tuotteiden halvalla heittäminen ei ole vastuullista. Ihmisten tietoisuus ja halu tehdä vastuullisempia valintoja on vahvassa kasvussa. Satsaamme valikoimaan ja palveluun. Se on kasvattanut pitkäaikaisen strategian myötä vahvan Partioaitta-brändin.
Suomalaisesta kuluttajasta Ehrnrooth ei suostu piirtämään stereotyyppistä kuvaa, mutta tietyn trendin hän on kuitenkin havainnut. Kaikki haluaisivat olla vastuullisia, mutta siitä eivät ole ihan kaikki vielä valmiita maksamaan.
– Tilanne on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Viherpesu ärsyttää monia, ja se myös huomataan. 10 vuotta sitten aloittamamme työ kantaa nyt hedelmää. Suomalaisten tietoisuus vastuullisista asioista on kasvanut, paljon on vielä tehtävää tällä saralla. Ympäristöbonus on suoraa rahaa järjestöille, jotka suojelevat ympäristöä tai pitävät siitä huolta. Mukana on myös esimerkiksi vanhusten ulkoilumahdollisuuksia parantava yhdistys. Se raha on suoraan pois viivan alta.
Nopeasti ajateltuna kiertotalouden edistäminen ja varusteiden vuokraaminen söisivät tuotteita myyvän yrityksen kannattavuutta.
– Kiertotalous on strategisena tavoitteenamme, ja vuokrauspalvelu on kovassa kasvussa. Tapiolan myymäläämme tulee second handia yhä enemmän, sitä pitää tehdä ja sitä myös teemme. Yhdessä yhteiskunnan kanssa luodaan maailmaa, jossa me yhdessä ihmisten kanssa voimme paremmin.
Vastuullisuus on haastava sana
Vastuullisuutta käytetään sanana hyvin monissa eri yhteyksissä. Se, onko tuote vastuullisempi vai vastuullinen, ekologinen vai ekologisempi, tarkoittaa eri asioita. Täydellisen ekologista tuotetta tai vastuullista tuotetta ei ole olemassakaan, tämän tiedostaa myös Ehrnrooth.
– Vastuullinen-sanan käyttämisen kanssa pitää olla varovainen. Sana saa tunteita nousemaan. Jokainen viestin vastaanottaja päättää, mitä se sana tarkoittaa. Me teemme töitä tavallamme ja tahtotilamme on olla vastuullinen. Olemme jatkuvalla matkalla oikeaan suuntaan. Vastuullisuus on syvällä strategiassamme, ja sitä kohti olemme menossa. Esimerkiksi meillä on vihreämpi valinta -tuotteita, ei vihreä valinta.
Joskus vastuullinen toiminta tarkoittaa myös myynnissä olevien tuotteiden valikoimasta poistamista, jopa kesken parhaan sesongin.
– Esimerkiksi viime kesänä saimme lisätietoa Thermacell-hyönteiskarkotteiden haittojen suhteen. Niiden myötä otimme tuotteet pois myynnistä kesken sesongin, ja asiakkaat saivat halutessaan myös palauttaa ostamansa tuotteet meille. Niitä myytiin hyvin, mutta uusi tieto pisti kaupan jäihin. Se osoitti, että meillä on valmius tehdä nopeitakin päätöksiä.
Partioaitalla on tarkka valikointi uusien brändien myyntiin ottamisessa, vastuullisuusasioiden pitää olla kunnossa myyntipontentiaalin ohella.
– Sosiaalinen vastuu on ollut kompassissamme jo 10 vuoden ajan. Tuotteiden tuottaminen on suurin ekologinen rasite. Meillä on halu tehdä yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Vastuullisuudesta puhuttaessa viestimme myös kuluttajien omaa vastuuta. Käyttämällä tuotteet elinkaarensa loppuun kuluttaja toimii vastuullisemmin.
Kansainvälistä yhteistyötä
Partioaitan omistaa ruotsalainen Fenix Outdoor, jolla on useita outdoor-myymäläketjuja Euroopassa, Naturkompaniet Ruotsissa, Friluftsland Tanskassa, Globetrotter Saksassa. Kansainvälisyys tuo Partioaitalle huomattavia etuja. Myös Partioaitasta on annettu tietotaitoa kansainvälisille kollegoille.
– Yksi selkeä hyöty kansainvälisestä yhteistyöstä on verkkokauppamme valikoima. Se on selkeästi laajempi kuin myymälöiden valikoima. Siellä on myös tuoteryhmiä, joita ei ole myymälöistä saatavilla.
Työntekijöille kansainväliseen konserniin kuuluminen mahdollista kansainvälisiä urapolkuja.
– Suomesta on annettu osaamista konsernin ja sen eri yksiköiden käyttöön, tilanteen mukaan. Esimerkiksi meidän osto-osaamistamme on hyödynnetty konsernitasolla. Myös 365-klubimme toiminta on herättänyt kiinnostusta muissa maissa.
Luontoon vie johtajan mieli
Ehrnrooth on luontoihminen, ollut jo pienestä pitäen. Luontosuhteensa hän uskoo olevan aika samanlainen kuin lapsena. Silloin hän esimerkiksi auttoi loukkaantuneita lintuja toipumaan. Vastausta antaessaan hän katselee kaihoisasti ikkunasta ulos.
– Haikailen usein ikkunan takana ulos pääsemistä. Ulkoilu on minulle henkireikä, enkä osaa kuvitella, etten pääsisi muutamaa kertaa viikossa metsään, ainakin lähimetsään. Minulla on aina ollut läheinen suhde luontoon ja eläimiin.
Nyt meneillään oleva outdoor-buumi on ollut huikeaa aikaa alan toimijoille. Ehrnrooth uskoo ulkoilun pysyvän muodissa pitkään.
– Ihminen on löytänyt tien takaisin luontoon, ja uskon voivamme sen ansiosta paremmin. Kyllä tämä trendi jatkuu koronan jälkeenkin.