Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

etu.fi – Kaupunkikeskustojen vetovoima heikkenee

Erikoiskaupan edunvalvoja Etu on huolissaan kaupunkikeskustojen hiljenemisestä. Erilaisissa työryhmissä pohditaan ongelmaa, mutta mitään ei tapahdu. Yrittäjät peräänkuuluttavat nopeita toimia. Keskustojen erikoiskaupoilla ei ole enää varaa odottaa.

Kaupunkikeskustojen hiljeneminen ja kivijalkakauppojen asiakaskato on jatkunut jo pitkään. Tähän ovat vaikuttaneet ensin palveluiden keskittyminen kauppakeskuksiin ja automarketteihin ja sen jälkeen verkkokaupan kasvu. Viimeinen niitti on ollut korona.

Automarketit ja kaupunkien reunamille rakennetut liikekeskittymät houkuttelevat autoilevia asiakkaita ilmaisella ja helpolla pysäköinnillä. Ne eurot ovat pois keskustojen erikoiskaupoista.

Yksittäinen yrittäjä ei ole magneetti, joka pelastaa keskustan. Kaupunkikeskusten säilyminen elinvoimaisena edellyttää houkuttelevia yrityksiä ja palveluita. Asiaa ei voi kuitenkaan sysätä yksin yritysten harteille.
Tarvitaan toimenpiteitä, päättäjien ja yrittäjien yhteistyötä ja rohkeita kokeiluja siitä, mikä toimii ja mikä ei. Yrittäjät ovat valmiita yhteistyöhön, mutta kyllästyneitä pelkkiin muistioihin ja puheisiin. Tarvitaan konkreettisia toimia ja halua löytää ratkaisuja, Suomalaisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Minna Kokka kommentoi.

Olennaista on, että ostoksille on päästävä myös yksityisautoilla. Julkisilla kulkuvälineillä ei voi kuljettaa suuria ostoksia, kuten urheiluvälineitä ja huonekaluja. Tutkimusten mukaan autoilijoiden tekemät kertaostokset ovat jopa nelinkertaiset jalan tai julkisilla kulkuvälineillä liikkuviin verrattuna.

Elinvoimainen keskusta lisää turvallisuutta

Erikoisliikkeiden lopettaessa ja liiketilojen tyhjentyessä keskustoissa liikkuva väkimäärä vähenee. Korttelit autioituvat, ja se vaikuttaa välittömästi myös pienten kaupunkikeskusten turvallisuuteen ja ihmisten turvallisuudentunteeseen.
Jyväskylässä vartijat joudutaan kutsumaan liian usein rauhoittamaan häiriökäyttäytymistä myymälöiden lähituntumasta, Kokka kuvailee.

Tarvitaan keskustojen vetovoimaa kasvattavia kampanjoita.
Shopping day -tyyppiset tapahtumat, jolloin kadunvarsipysäköinti olisi ilmaista ja julkisiin kulkuneuvoihin pääsisi veloituksetta, voisivat houkutella asiakkaita asioimaan keskustoissa juhlapyhien aikaan, Kokka jatkaa.

Tällaisia järjestetään maailmalla isoissa miljoonakaupungeissa. Esimerkiksi Bostonissa kadunvarsipysäköinti on kahden tunnin ajan ilmaista joulukuussa. Näin kannustetaan asiakkaita tekemään joululahjaostoksia kivijalkakaupoissa.

Helsinki on tarttunut toimeen

Helsingin ydinkeskustaa kehittävä Helsinki City Markkinointi, HCM, on perustanut Downtown Helsinki -hankkeen, joka tavoitteena on tehdä töitä elinvoimaisen, toimivan ja rakastettavan ydinkeskustan puolesta. Yhteistyö ydinkeskustan yrittäjien kanssa on tärkeää.

______________

Lähde:

https://www.etu.fi/medialle/2021/12/kaupunkikeskustojen-vetovoima-heikkenee-erikoiskaupan-yrittajat-kaipaavat-kiireesti-konkreettisia-toimia-ja-rohkeita-kokeiluja.html

Jaa uutinen