Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Kaupan liitto ennakoi joulukaupan virkistymistä

Kaupan liitto kertoi tiedotteessaan, että varsinkin urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupat ennakoivat joulusesongin aikaistuvan tänä vuonna. Suomessa joulukuu on vähittäiskaupan tärkein myyntikuukausi.

Kaupan liiton jäsenkyselyn mukaan 29 prosenttia kaupoista odottaa joulumyynnin kasvavan viime vuoteen verrattuna ja 13 prosenttia ennakoi sen pienenevän. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen.

Vähittäiskaupan joulukuun myynti on 2010-luvulla alkanut hieman tasaantua muille kuukausille. Black Friday -ilmiö on joillakin erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla siirtänyt jonkin verran sesongin myyntiä marraskuulle, ja erityisesti tämä näkyy kodintekniikassa ja urheilukaupassa. Myös erilaiset muut kampanjat ja pienemmät sesongit hajauttavat kauppaa jo ympäri vuoden, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo selvittää.

Viime vuoden joulukuussa koko vähittäiskaupan arvonlisäverollinen myynti oli tilastojen mukaan noin viisi miljardia euroa eli 1 110 euroa jokaista Suomessa asuvaa 15–85-vuotiasta kohti. Kotitaloutta kohti joulukuun 2020 myynti oli 1 810 euroa.

Jaa uutinen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email