Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Korona nopeutti pukeutumisen kuluttajamarkkinoiden muutosta

Muoti- ja urheilukauppa ry:n tilastot kertovat kuluttajien piristyneestä kiinnostuksesta päivittää vaatekaappejaan muidenkin kuin urheilu- ja ulkoiluvaatteiden osalta. Tammi – syyskuun välisenä aikana muotikauppa on kasvanut 7,8 prosenttia. Urheilukauppa puolestaan ylitti jo pandemiaa edeltävän liikevaihdon.

Vaikka vaate- ja kenkäkaupan myynti on selkeästi piristynyt, koronapandemian varjo toimialalle on pitkä. Pandemian aiheuttamat lockdownit ovat sulkeneet tehtaita ja viivästyttäneet toimituksia. Tuotantoseisokeista ja kuljetusten ruuhkautumisesta aiheutuvat toimitusongelmat kertautuvat kuminauhaefektien lailla aina vähittäiskauppaan saakka aiheuttaen saatavuusongelmia vielä pitkään.

Tehtaita on edelleen koronan vuoksi suljettuna ja tuotteiden valmistus ja tilaukset kasautuvat niin, ettei kaikkia tilauksia saada syksyn sesonkina kauppoihin. Rahtihinnat maailmalta ovat nousseet ennätyksellisen paljon ja näyttää siltä, ettei tilanne ole paranemassa pariin vuoteen, tiivistää toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti ja urheilukauppa ry:stä.

Hyvinvointi- ja ulkoilutrendi näkyy edelleen urheilu- ja vapaa-ajantuotteiden kysynnässä. Yhä useampi nuori löysi tiensä metsäpoluille ja vaellusreiteille, ja ilmiö on lisännyt ulkoiluvaatteiden, -kenkien ja varusteiden kysyntää. Urheilukauppa kasvoi tammi-syyskuussa 20,3 prosenttia, kun korona-aika nosti myyntivolyymit uudelle tasolle urheilukaupan napattua markkinaosuuksia muotikaupalta. Ilmiö oli tuloillaan, mutta pandemia nopeutti muutosta, jonka uskotaan olevan osittain ainakin pysyvää.

Jaa uutinen