Kuluvan vuoden tammi-elokuussa urheilukauppa kasvoi viime vuodesta 13,4 prosenttia ja on yli viisi prosenttia edellä koronaa edeltäviä vuosia. Muotikaupassa tilanne on toinen. Vaikka tammi-maaliskuussa kasvua viime vuoteen oli peräti 8,1 prosenttia, on ala edelleen liki viidenneksen jäljessä koronaa edeltävästä ajasta.
Korona-aikana alan suurin muutos oli kaupankäynnin siirtyminen muotikaupoista urheilukauppoihin. Varsinkin kenkäkauppa siirtyi merkittävästi urheilukauppoihin.
– Urheilukauppa on kotoiluajan voittajia, koska se on vastannut lisääntyneisiin harrastusajan tarpeisiin ja rennon muodin nousuun. Pyöräilyn ja muun välinekaupan lisäksi urheilukauppojen vaatemyynti on jatkanut kasvuaan, Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää kertoo.
Verkkokaupan vahva kasvu jatkuu edelleen. Esimerkiksi vaatteiden normaalivuoteen verrattuna verkkomyynti kasvoi tammi-elokuussa 150 prosenttia ja viimevuoteenkin verrattuna 25 prosenttia.
– Verkko-ostoksissa varsinainen loikka tapahtui viime vuonna. Muodin verkkokauppa muista EU-maista kasvoi vuoden alusta 12 prosenttia, mutta urheilun laski 8,2 prosenttia, Kankaanpää tarkentaa.