Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Pasi Lämpsällä on pallo hallussa

Suomen XXL:n toimitusjohtaja Pasi Lämpsä (33) saapuu sovittuun haastatteluun ajoissa reippain askelin. Kättelyt jäävät näin korona-aikana väliin, mutta selkeällä katsekontaktilla hän toivottaa tervetulleeksi.

Sporttinen Lämpsä pelasi lapsuudessaan ja nuorena Kajaanissa ja Vaasassa jalkapalloa. Nykyään hän hoitaa kuntoaan salipainotteisella hybriditreenauksella, jossa on mukana lenkkeilyä ja tänä talvena myös pitkän tauon jälkeen maastohiihtoa. Lämpsä on takavuosina ollut osakkaana turkulaisessa voimailusalissa ja vetänyt Elixialla ryhmäliikuntatunteja, joten tietämystä löytyy myös sisäurheilun puolelta.

Tuttu tarina

 XXL:n vuosi 2020 noudatti muun urheilukaupan kaavaa. Alkuvuodesta tuskailtiin kehnoa talvea, sitten kauhisteltiin koronaa, kunnes kauppa suorastaa räjähti hurjaan nousuun. Lopputuloksena ennätysmyynti 182 miljoonaa euroa, 13,8 prosentin tuloksella liikevaihdosta.

Matkaan mahtui YT-neuvotteluja ja uudelleen järjestelyjä, joten helpolla ei kasvu tullut. Nettikauppa kasvoi vahvasti ja myymälöiden vähän pieneni. Ketju oli jo aiemmin panostanut verkkokauppaansa, jonka ansiosta se pystyi vastaamaan koronan tuomaan nettikaupan vahvaan kasvuun.

– Meidän monikanavainen toimintamme poiki menestystä myös verkkokaupassa. Valikoimamme laajuus on myös ollut avain menestykseen. Pystyimme tarjoamaan aktiviteettia ja sisältöä ihmisten korona-arkeen. Meillä oli tarjolla tuotteita, kuten kotikuntosalilaitteita, joita ei monellakaan kilpailijallamme ole. Olemme panostaneet nettikaupan toimintavarmuuteen sekä skaalautuvuuteen, jotta mobiililaitteella tilaaminen olisi sujuvaa. Kehitettävää on edelleen esimerkiksi tuotteiden teksteissä.

 Maailma palailee näillä näkymin normaaleille raiteille ensi syksynä, kun kansa on rokotettu. Sporttikauppaan korona-aika jättää pysyviä jälkiä.

– Verkkokaupan kasvu kiihtyy entisestään. Kuluttaja on jatkossakin laatu- ja hintatietoinen. Yhden pysähdyksen ostokäyttäytyminen jatkaa kasvuaan, eli ostoksilla käydään entistä harvemmin, mutta kerralla ostetaan enemmän.

Lue lisää XXL:n kuulumisista uusimmasta YouSport-lehdestä.

Etkö ole vielä tilaaja?

Tilaa YouSport ja varmista, että tunnet jatkossakin sporttialan kuumimmat puheenaiheet

Jaa uutinen