Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Kolumni: Maltillisia alennuksia Black Fridayna

Black Friday (BF) on Yhdysvalloista Suomeen rantautunut ostojuhla. Alkujaan BF oli yhdysvaltalaisten kauppiaiden alennuspäivä kiitospäivän (marraskuun neljäs torstai) jälkeisenä perjantaina, joka on useimmille vapaapäivä.

Kauppiaat tyhjensivät varastojaan vanhoista tuotteistaan ja antoivat huomattavia alennuksia tehden tilaa alkavan joulukaupan uusille tuotteille. Alennusralli on rantautunut myös Suomeen, laskutavasta riippuen noin 10 vuotta sitten. Hauska detalji Suomeen rantautumisessa oli se, että rallin maailmanmestari Marcus Grönholm oli jollain tasolla rekisteröinyt BF:n Suomeen. Rekisteröinti ei kauaa pitänyt.

Alennusrientoja pidetään useimmiten jo Black Weekina, pisin silmiini osunut kampanja oli double black week.

Suomalaiset verkkokaupat olivat BF:n keltamustaa väriä täynnä. Tarjoukset olivat pääsääntöisesti maltillisia, yksittäisiä oikeita poistotuotteita lukuun ottamatta. Selvästi oli havaittavissa, että BF:n vuoksi oli hankittu uusia tuotteita, joita ei ole aiemmin kyseisten myymälöiden valikoimissa ollut.

Varsinkin outdoor-brändien ja joidenkin vähittäismyymälöiden puolelle on yleistynyt käytäntö, että BF-päivänä verkkokaupat ovat kiinni turhan kuluttamisen vastustamiseksi. Pyörä- ja siihen liittyvä varustekauppa käy nyt niin kuumana, että siellä BF-alennukset olivat pääsääntöisesti lähinnä nimellisiä.

Parin myymälävierailun kokemuksella voi sanoa, että BF näkyi selvästi. Tarjoustuoterekit ja -hyllyt oli tuotu etualalle ja erilaiset ”alelaarit” oli nostettu ostointoa herättämään. Erittäin harvassa tuotteessa alennusprosentti oli korkeampi kuin 50. Kampanjapäivää tai -viikkoa varten oli nähty paljon vaivaa. Myymälöissä oli koronan vuoksi aika rauhallinen tunnelma.

Vähän jopa yllätyin, etteivät tarjoukset olleet sen suurempia. Varsinkin Etelä-Suomessa on sporttikauppojen varastoissa paljon tavaraa, jonka arvo ei ainakaan nouse. Käsittääkseni Suomesta ei löydy sellaista vaatteita myyvää kauppiasta, kenellä ei olisi liikaa ”möhköuntuvia”.

Black Friday on tullut Suomeen jäädäkseen. Sporttiala suhtautuu siihen ainakin tänä koronavuonna suhteellisen järkevästi. Kun katsoo vaikka huonekalualaa tai elektroniikkakauppaa, BF-ralli oli hirmuinen. Kyseisillä aloilla tosin se tuntuu olevan aina menossa, mutta alennusprosentteja on harvoin laskettu realistisista lähtöhinnoista.

Teksti: Jussi Ovaskainen

Jaa uutinen