Valtiovarainministeriön julkistamassa budjettiehdotuksessa ehdotettiin työsuhdepyörän tuloverovapautta 750 euroon saakka vuodessa. Muoti- ja urheilukauppa ry ja Pyöräliitto pitävät avausta hyvänä mutta riittämättömänä.
Pyöräliiton mielestä tuloverovapaus on erinomainen asia, mutta sitä tulisi myöntää arvokkaammille pyörille, jotta sähköavusteisten pyörien suosiota voitaisiin nostaa. Muoti- ja urheilukauppa ry näkee, että ehdotus ei kannusta autoilijoita siirtymään kevyen liikenteen käyttäjiksi.
–Sähköavusteiset pyörät ovat kalliimpia ja käytännössä juuri niitä, joihin autoilijat todennäköisemmin siirtyisivät, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä.
Työsuhdepyörä on polkupyörä, jonka hankinnasta vastaa työnantaja. Pyörä on tarkoitettu yksittäisen työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön niin työ- kuin vapaa-ajalla. Työsuhdepyörä on ollut tähän saakka työntekijälle kokonaan veronalaista tuloa.
Työsuhdepyörät hankintaan yleensä leasing-sopimuksilla, joihin sisältyvät varkausvakuutukset, varusteet ja huoltopalvelut tekevät pyörän käytöstä huoletonta. Työsuhdepyörämaksu pidätetään palkasta, jos työnantaja ei tarjoa etua.
– 750 euron tuloverovapaus tarkoittaisi käytännössä 1500 tai 2250 euron kokonaispakettia. Tähän hintaan ei vielä saa laadukasta sähköpyörää varusteineen ja huoltoineen työmatkan taittamiseen, sanoo Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.
– Työsuhdepyörän verovapauden määrä tulisikin olla 1500 euroa vuodessa. Tällöin kahden vuoden leasingillä voisi hankkia 3000 euron arvoisen paketin tuloverottomasti. Tämä olisi työntekijälle erittäin houkuttelevaa ja kannustaisi ihmisiä vaihtamaan autosta sähköpyörään.
Työntekijä voi toki hankkia kalliimmankin pyörän, jolloin se on osittain veronalaista tuloa. Mutta tähän liittyy ongelma, jonka vuoksi työsuhdepyörän suosio on jäänyt Suomessa heikoksi.
– On muistettava pyöräilyn terveysvaikutukset. Meidän hyvin varovaisen arvion mukaan valtio voisi saada jopa 1–2 miljoonan euron terveyssäästöt, jos edes joka kymmenes työsuhdepyörän hankkivista siirtyisi kulkemaan lyhyehkön kuuden kilometrin työmatkan pyörällä auton sijaan puolet vuodesta. Lisäksi lisääntyvästä pyörien myynnistä kertyy arvonlisäveroja valtion kassaan.
Muoti- ja urheilukauppa ry:n ja Pyöräliiton ehdotuksella ei ole budjettia kasvattavia vaikutuksia.