Kun ISPO Outdoor -messut peruttiin, ei Münchenissä jääty ihmettelemään elämän kurjuutta. Kevään aikana Messe München ideoi ISPO Re.Start Daysin, kaksipäiväiset (30.6.–1.7.2020) verkkomessut. Digitaaliseen live-konferenssiin osallistui sporttialan ammattilaisia noin 50 eri maasta.
Katse oli suunnattu enemmän tulevaisuuteen kuin Covid-19-kriisissä märehtimiseen. Kantavana teemana olivat sporttimaailmaan tulleet muutokset ja niiden luomat mahdollisuudet.
Suorat konferenssilähetykset pyörivät digitalisoinnin, eettisyyden ja terveyden ympärillä. Puhujiksi noin 60 eri liveseminaariin oli kutsuttu moninainen kattaus sporttialan johtajia, asiantuntijoita, urheilijoita sekä mielipidevaikuttajia.
Messe Münchenin toimitusjohtaja Klaus Dittrich oli tyytyväinen päivien antiin.
– Pidimme lupauksen järjestäessämme ISPO Re.Start -päiviä. Tarjosimme teollisuudelle alustan, joka tuotti positiivisia signaaleja ja loi optimismin hengen nykyisen tilanteen keskelle. Valtava konferensseihin osallistuneiden ihmisten määrä oli osoitus tapahtuman tarpeellisuudesta.
(Kuvat: ISPO)
Vastuuta sporttialalle
Brändejä haastettiin rakentamaan identiteettiään niin perinteisen brändinhallinnan kuin vaikuttajayhteistöiden kautta. Paneelikeskustelussa Oberalp-yhtiöiden toimitusjohtaja Christoph Engl kehotti brändejä ajattelemaan kokonaisvaltaisesti.
-Yhä useammat ihmiset haluavat tietää, minkä asioiden takana brändi seisoo. Tämä mahdollistaa brändeille mahdollisuuden ilmaista itseään tuotteidensa kautta. Kun kuluttajat ostavat näitä tuotteita, he tulevat osaksi yhteisöä.
Nobelin rauhanpalkinnon saanut Muhammad Yunus nosti esille huippu-urheilun merkityksen sporttikaupan kärkenä ja yhä useammin myös opastajina elämän muilla osa-alueilla.
– Urheilu on kuin pyramidi. Tähdet muodostavat kärjen, joita miljoonat amatööriurheilijat seuraavat. Tähtien kuten brändien on oltava tietoisia antamastaan roolimallista.
Eikä ympäristövastuutakaan unohdettu. Kristine McDivitt Tompkins, ympäristöaktivisti ja Patagonian ex-toimitusjohtaja, patisti alaa kantamaan ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta.
– Ei riitä, että on hyvä. Pitää olla loistava.
Megatrendit ja koronakriisin vaikutukset
Koronan jälkeinen aika nousi useassa yhteydessä esiin. Rheingold Marktforschungin vanhempi projektipäällikkö Marcel Beaufils nosti esityksessä sporttisten elämäntapojen merkityksen.
– Hyvä terveys voi tarkoittaa myös kriisinkestävyyttä. Urheilu on tässä avainasemassa. Ihmiset, jotka pystyivät pysymään mukana liikunnassa kriisin aikana, säilyttivät elämänhallintansa myös kriisin aikana. Urheilusta on tullut kriisinhallintajärjestelmä.
Yksi koronakriisin hyötyjä oli pyöräily. Pyörällä on mahdollista kulkea suurkaupungeissa ilman välitöntä kontaktia kanssakulkijoihin. Shimano Europen markkinointijohtaja on luonnollisesti iloinen pyöräkaupan piristymisestä.
– Pyöräily on taas hot! Alalle keskeinen kysymys on tämän trendin säilyttäminen myös jatkossa. Käynnissä oleva buumi ei ole vain hypeä, vaan yhä useammat ihmiset tunnistavat polkupyöräilyn edut, muuallakin kuin urheilussa. Polkupyörä tarjoaa yksinkertaisesti hyviä ratkaisuja moniin haasteisiin kaupungissa ja maaseudulla.
Katse eteenpäin: ISPO München 2021
ISPO München 2021 pidetään näillä suunnitelmin Münchenissä 31.1.–3.2.2021 perinteisenä messutapahtumana.
YouSportin kommentti
ISPO Re.Start Days oli kunnianhimoinen ja aika lyhyellä aikataululla toteutettu kahden päivän seminaari. Tuotanto oli tv-tasoa, ja suuremmilta teknisiltä ongelmilta vältyttiin; toteutus oli ammattimainen.
ISPOn panostukset olivat epäilemättä mittavat. Katsojan kuvakulmasta tarjonta oli vähän turhankin runsas. Kaksi täyttä työpäivää olisi pitänyt viettää ruudun äärellä kiinnostavia puheenvuoroja katsoen. Siltä osin kuin seurasimme itse seminaaria substanssi oli myös paikoin ylevää ja jossakin määrin itsestäänselvyyksiä toistavaa. Vähemmän olisi kuitenkin voinut olla enemmän.