Revonte ONE -moottorilla varustettu Concept-mallin sähköpyörä esiteltiin kuluttajille talven GoExpoilla. Nyt Revonte-pyörien 0-sarjan kokoonpano on käynnistynyt Turussa. Ensimmäisenä käynnistyy 29” jäykkäperäisten maastopyörien tuotanto.
– Nyt varmistetaan tuotantolinjan toimivuus. Pyörän moottorit ja sähköjärjestelmät 0-sarjan pyöriin asennetaan Suomessa. Kesäkuun aikana saadaan ensimmäiset koeajopyörät kokeiltavaksi, kertoo Head of Sales & Customer Care Riku-Pekka Mikkonen.
Tamperelaisen Revonte ONE -moottorin ympärille on kehittynyt kokonaisvaltainen käyttöjärjestelmä, jota ohjataan mobiilisovelluksella.
Automaattivaihteisella erilainen ajokokemus
Tehokkaan Revonte ONE -moottorin toiminta perustuu pitkälle kehitettyyn softapuolen ohjaukseen. Revonten uudessa sähköavusteisessa moottorissa on sisäänrakennettu portaaton vaihteisto, ja ajaja voi valita käyttääkö portaatonta säätöä vai perinteisiä vaihteita. Ajaja voi myös itse määritellä pyörään haluamiensa vaihteiden määrän.
– Pyörää poljetaan vakiotahdilla, ja koneisto hoitaa optimaalisen vaihteen. Siihen tottuminen vie tovin. Pyörä oppii jatkuvasti käyttäjänsä polkutavoista ja erilaisista alustoista. Mitä enemmän pyörillä ajetaan, sitä enemmän sen ominaisuuksia voidaan optimoida. Vikatilassa pyörä ilmoittaa itse ongelmansa moottorin valmistajalle. Myöhemmin moottoriin voi myös ostaa erilaisia ominaisuuksia, kuten nopeutta ja vääntöä.
Todellinen älypyörä
Pyörää voi kustomoida mobiilisovellukseen tulevilla erilaisilla esiasetuksilla. Esiasetuksilla sen ajo-ominaisuuksia ja moottoritehoja voi optimoida erilaisille tie- ja maastopinnoille sopiviksi oman ajokokemuksen perusteella. Älypyörä myös pysyy hyvin tallessa, sillä pyörän sähköisen lukon voi lukita varkauden sattuessa.
– Korona on hieman viivästyttänyt komponenttien saamista. Näillä näkymin varsinainen tuotanto alkaa tammikuussa. Ensimmäiset tuotannot ovat satoja pyöriä, ja ne myydään Tunturin brändillä pohjoismaisilla-markkinoilla. Muiden mallien tuotantopäätökset ovat vielä tekemättä.
Myöskään hintaa ei ole vielä kerrottu.
– Hinnat määräytyvät, kun tuotannon kaikki vaiheet ovat selvillä ja esimerkiksi vannevalinnat tehty. Hintataso on arvokas, mutta rahalla saa huomattavia ominaisuuksia. Älypyörä oppii käyttäjän ajotavasta oikeat vaihtoehdot. Nyt ensimmäisenä tarjoamme perusautomaattivaihteiston, jossa on erilaisia toimintoja eri pintoja varten, kuten lumelle, mudalle tai vaikka asfaltille. Näin vältetään esimerkiksi turha sutiminen. Vaikka moni asia on vielä ratkaisematta, kysyntä pyörää kohtaan on ollut erittäin vilkasta. Uskon, että ensimmäiset tuotantoerät menevät Suomen markkinoille, ja muualle Pohjoismaihin jää lähinnä testipyöriä.