Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Suomen urheilukaupan ammattimedia

Huhtikuun sporttikaupassa 22 prosentin lasku

Vaikka sporttialan myynnin lasku on huima, muotialaan verrattuna lasku on maltillinen. Muotiketjujen myynti romahti huhtikuussa 66 prosenttia.

Muoti- ja urheilukaupassa vuoden 2020 alusta myynnissä on menetetty jo yli 300 miljoonaa euroa. Luvut käyvät ilmi Muoti- ja urheilukauppa ry:n myyntitilastoista.

Muotiketjujen myynti romahti huhtikuussa 66 prosenttia. Markettien ja tavaratalojen muotimyynti laski samaan aikaan 41 prosenttia. Verkkokauppa kasvoi 120 prosenttia.

– Verkkokaupan kasvu ei lähimainkaan korvaa kivijalkakaupan menetyksiä. Verkkokauppa on myös oleellisesti kivijalkakauppaa kannattamattomampaa, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Muoti- ja urheilukaupan mukaan koronakriisin jälkeinen nousu tulee olemaan kivulias. Rajoitustoimenpiteiden myötä menetetty myynti heijastuu toimitusketjussa pitkälle ensi vuoteen.

Muoti- ja urheilukaupan liikevaihto on 4,5 miljardia euroa, ja ala työllistää 56 000 henkeä. Monille nuorille muoti- ja urheilukaupat ovat ensimmäinen kosketus työelämään. Suomessa muoti- ja urheilukaupan myymälöitä on 3000.

– Jos nämä myymälät katoavat kaupunkikuvasta, miten käy kaikille muille palveluille? Toistaiseksi Suomessa tuet alan kaupalle ovat olleet korollista velkaa eivätkä edes halpaa. Tämä ei auta kassakriisiin ja siirtää ongelmia vaan eteenpäin. Muihin Pohjoismaihin verrattuna suoria tukia akuuttiin hätään ei käytännössä ole laisinkaan, Kankaanpää summaa.

Lähde: Tiedote https://www.epressi.com/tiedotteet/kauppa/muodin-myynti-puolittui-huhtikuussa-urheilukaupassa-laskua-22-prosenttia.html

Jaa uutinen